PREP

GertG

Legende
23 sep 2023
1.213
1.287
Reddy Mercury stak hem in alles wat nog een hartslag had.
Van Rock Hudson was niet erg bekend dat hij van de heren liefde was.
Dat paste niet bij zijn mannelijk imago.

GertG

Legende
23 sep 2023
1.213
1.287
Aids gierde rond als de vliegende tering. Daar werd iedereen door getroffen die enigszins risicovol gedrag vertoonde. Daarbij maakte deze ziekte geen onderscheid tussen mensen. Het trof iedereen die er flink op los neukte.

GertG

Legende
23 sep 2023
1.213
1.287
Dat is een hele prestatie van Zonder moeite.
Je zult het nu wel druk hebben met Sinterklaas om voor al die kinderen cadeautjes te kopen. :D

Zonder moeite

Legende
4 jun 2019
1.808
1.484
Voor mijn kleinzoon zeker die komt niks tekort dit jaar.

En jij doe je ook cadeautjes kopen voor je naasten?

riamok

Toogplakker
2 apr 2023
202
210
Waar zijn Freddy Mercury, Rock Hudson, Arthus Ashe enz. dan aan dood gegaan?
Je houdt een pleidooi voor consequent met condoom neuken? Wat doe je dan in hemelsnaam op dit forum? Dan is dit geen goede plaats voor jou vermoed ik.

GertG

Legende
23 sep 2023
1.213
1.287
Constateren dat bekende mensen aan AIDS zijn overleden is nog geen pleidooi voor condoomgebruik.

De stelling was dat bekende mensen over immuniteit zouden beschikken.
Dat wordt ontkracht met voorbeelden van bekende mensen die aan AIDS zijn overleden.

Deelnemers aan dit forum zijn voorstander van neuken zonder condoom.
Dat heeft niets te maken met deelnemen aan de discussie over immuniteit.

VelvetThunder

Ervaringsdeskundige
28 mei 2024
513
829
Wat is eigenlijk de meerwaarde van PrEP, zowel voor vrouwen als voor mannen, als je naar feestjes gaat waar iedereen een sneltest moet afleggen om deel te kunnen nemen?

Cerato

Legende
16 jun 2015
3.476
2.159
Een sneltest is erg afhankelijk van de manier waarop je het doet.
En de ene sneltest is helaas de andere niet ook.
Maar je moet de instructies erg goed opvolgen, omgeving, temperatuur, behandelen van
materiaal, de juiste manier van afnemen en de juiste tijd in de gaten houden.
Er worden - omdat men het snel wil doen - nogal eens wat kleine missers gemaakt bij het
uitvoeren van deze test en daar zit dus het probleem: klein foutje en de test is niet betrouwbaar.
Gebruik je PrEP dan ben je inderdaad goed beschermd.
Toch zitten er ook nadelen aan maar dat kan iedereen ook zelf nagaan en ondervinden.
Feit is dat het infectie zeker voorkomt.

jan1481

Toogplakker
3 dec 2018
26
12
Wat is eigenlijk de meerwaarde van PrEP, zowel voor vrouwen als voor mannen, als je naar feestjes gaat waar iedereen een sneltest moet afleggen om deel te kunnen nemen?
Hiv is pas na enkele weken opspoorbaar. Dus iemand die nog maar pas hiv heeft opgelopen zal toch negatief testen. Dus ja, prep heeft wel degelijk nut want die sneltesten zijn niet voldoende betrouwbaar.

VelvetThunder

Ervaringsdeskundige
28 mei 2024
513
829
Volgens het Instituut voor Tropische Geneeskunde in Antwerpen, een wereldautoriteit op vlak van HIV, zijn de Sneltesten 99,9% betrouwbaar, wat dus betekent 1 fout resultaat per 1000 tests.

En wie wel recent drager is maar negatief test, heeft nog te weinig HIV om dit te kunnen doorgeven aan anderen.

Vandaar dat ik me afvraag of PrEP meerwaarde biedt ingeval men naar feestjes met tests gaat.

Als je naar een club gaat waar niemand getest wordt en je hebt bare sex met een vrouw die zelf geen PrEP neemt, dan zie ik wel het nut in van PrEP te nemen...

Cerato

Legende
16 jun 2015
3.476
2.159
Volgens het Instituut voor Tropische Geneeskunde in Antwerpen, een wereldautoriteit op vlak van HIV, zijn de Sneltesten 99,9% betrouwbaar, wat dus betekent 1 fout resultaat per 1000 tests.
Klopt helemaal maar alleen als de test ook exact volgens de procedure wordt uitgevoerd.
En zoals ik al zei gaat het daar toch vaak mis.
Dat geld ook voor andere zelftest middelen.
Precies de procedure volgen, dan is het zeker betrouwbaar mits de goede test, maar juist dat
precies opvolgen van de instructies gaat vaak mis.
Even snel aan een vieze keukentafel in een te warme of koude omgeving heeft al invloed.
En als je de tijd die je moet wachten niet juist in acht neemt zelfde probleem.
Dus betrouwbaar ja, mits heel goed en juist afgenomen.
Ik waag te betwijfelen of dat op een feestje of gangbang avond wel zo goed gebeurd.

Herne

Ervaringsdeskundige
8 jan 2022
403
152

En wie wel recent drager is maar negatief test, heeft nog te weinig HIV om dit te kunnen doorgeven aan anderen.
Wanneer sera van bekend hiv-geïnfecteerde personen worden getest, hebben de meeste sneltesten een hoge sensitiviteit en specificiteit, waarbij de sensitiviteit het hoogst is in serum (96,4-100%), gevolgd door vingerprikbloed (94,5-99%) en daarna speeksel (86,5%) (Pavie 2010, Gomes 2011, Fiscus 2007). Echter, de sensitiviteit op sera die zijn afgenomen in de seroconversie periode ligt voor sneltesten (inclusief vierdegeneratie-sneltesten die zowel hiv-antistoffen als p24-antigeen kunnen detecteren) lager in vergelijking met die van de vierdegeneratie -hiv-combotesten (Masciotra 2023, Smallwood 2016, Gomes 2011, Pavie 2010). Bron: RIVM

Dus ze zijn zeer betrouwbaar wanneer je personen test waarvan je al weet dat ze seropositief zijn. En minder betrouwbaar bij mensen die net geïnfecteerd zijn. En juist die hebben de hoogste virusload! De sneltesten testen namelijk op antistoffen en niet op het virus zelf. Dat kan alleen met een hiv-RNA test aangetoond worden.
En hoe betrouwbaar ze zijn bij mensen waarvan je niet weet of ze geïnfecteerd zijn, dat is nota bene de groep waar het om gaat, dat vertelt het verhaal niet. Lies, damn lies, statistics.

Biwam

Toogplakker
24 dec 2024
32
63
Heeft iemand beeld bij de combi kamagra en prep. Ik heb begrepen dat dat niet samen mag. Zou jammer zijn

Single67

Ervaringsdeskundige
13 dec 2024
305
689
Ik verbaas me eigenlijk wel over hoe gemakkelijk er soms gedacht wordt over wisselende contacten zonder condoom terwijl je een partner thuis hebt zitten. Dat je voor jezelf bepaalde risico's wilt nemen is een eigen keuze, maar als de partner thuis er niets vanaf weet, loopt die ook risico's en heeft daar zelf dan geen keuze over kunnen maken...... Als je een partner hebt, moet je daar ook verantwoordelijkheid voor nemen als je sex buiten de relatie hebt. Zo steek ik in elkaar maar niet iedereen denkt hetzelfde natuurlijk ;)

Terug
Naar boven