PREP

Herne

Ervaringsdeskundige
8 jan 2022
403
152
@Paul1155

Je huisarts kan een recept voor PrEP uitschrijven. Voorafgaand zul je naar het lab moeten om je bloed en eventueel urine te laten testen.

Laat het recept niet naar eigen apotheek sturen, die is meestal erg duur. Zie hier voor een prijsvergelijking.
Met dit recept ga je anders naar deze site en dan bestel je de PrEP. €12,50 per doos van 30 plus verzendkosten. Een recept is de meestal voor een half jaar. De eerste keer kan het korter zijn omdat ze willen controleren of je nieren het aankunnen.

Wil je huisarts geen recept uitschrijven, kijk dan hier. Je kunt dan terecht bij een HIV behandelcentrum of bij One-Day Clinic. Alternatief is een PrEP vriendelijke huisarts die ook passanten verwelkomt.

Tot 1 augustus 2024 kan je ook terecht bij de GGD voor PrEP en de bijbehorende controles. Na 1 augustus verstrekken die geen PrEP meer, maar krijg je een recept mee. Controles e.d. blijven ze gewoon doen. Sterker, vanaf 1 augustus komen meer mensen in aanmerking voor PrEP zorg via de GGD.

PulaSigur

Toogplakker
27 jun 2024
168
233
Als over gedacht dat er wel eens een reden zou kunnen zijn waarom het zo gecompliceerd is om er aan te geraken? Ik denk bv aan effecten op de nieren om maar 1 ding te noemen. Is het dat echt allemaal waard?

Herne

Ervaringsdeskundige
8 jan 2022
403
152
Het is niet zo gecompliceerd. Elke huisarts mag het voorschrijven. Je moet het alleen zelf betalen en dan is het handig als je weet waar je het goedkoopst uit bent. En als je het alleen rond de seks gebruikt dan is de kans op bijwerkingen minimaal.

Hotboy8001

Ervaringsdeskundige
10 feb 2018
336
157
Ik heb PREP gekregen via het Tropisch Instituut in Antwerpen daar ik veel naar Azië reis en daar nogal al eens naast de pot pis.
Nu PREP nemen heeft toch wel bijwerkingen… en beschermd niet tegen Chlamydia vb dit hier zoals ik las in opmars is tegenwoordig…

bare-addict

Ervaringsdeskundige
14 mei 2018
912
897
Als ik de eerste twee pillen neem heb ik vooral last van lichte hoofdpijn en versnelde hartslag. Maar als ik naar Thaïland ga, dan neem ik het continu door voor de periode dat ik er ben.
Ik weet dat het niet goed is voor mijn nieren, maar beschermd zijn tegen HIV geeft mij toch een geruster gevoel. Chlamydia is klote, maar redelijk makkelijk om er vanaf te raken.

Herne

Ervaringsdeskundige
8 jan 2022
403
152
En chlamydia hoeft geen klachten te geven en dan lost je lichaam het zelf op. In Nederland testen ze vanaf 2025 niet meer op chlamydia als iemand geen klachten heeft. Voor meer achtergronden zie bericht van 11 juli 2024 op de RIVM website: https://www.rivm.nl/soa/actueel

michelbig

Toogplakker
9 okt 2015
60
87
I take Prep. You can get it easily in Belgium by going to a reference centre (in my case, the Cliniques Universitaires Saint-Luc in Brussels). I simply said that I travelled a lot in sub-Saharan Africa and that I had many sexual encounters there.
The doctor gave me a prescription and I take one tablet a day. The 3-month treatment costs me €15, as most of it is reimbursed by my health insurance.
Twice a year, I have to have a blood test to check that all my physiological parameters are in order. As far as I'm concerned, I've never had any side effects, even in the first few days.

Zonder moeite

Legende
4 jun 2019
1.808
1.484
Prep ik raad je dit aan ik heb het ook zo gedaan

Huisarts mag nergens over praten zeg dat je een trans onveilig neukt, huisarts kijkt je even aan zegt dat het gevaarlijk is en je krijgt het recept

hoe je het moet gebruiken wijst zich vanzelf in een cyclus als ik een trans ga volspuiten meld ik me voor het doorlopende recept heb er altijd een paar in huis het werkt echt

Degene die getrouwd zijn los het op met je huisarts die zwijgt gewoon

Voormalig lid 45804

Snuffelaar
26 jul 2024
5
2
Bedankt. Ja, om hier überhaupt in aanmerking te komen voor PREP is een hele gedoe. Of was jaar of 2 geleden. Sinds toen niet meer geprobeerd.
Dus 2 leden die deze clinic kent. Waar ligt deze? Ben vaak genoeg in BKK.
Ik ben afgelopen weekend naar een kliniek geweest. Gewoon verteld dat ik riskant contact heb en verder geen probleem. Je moet wel elk kwartaal volle soa test komen doen, maar dat is alleen maar een plus wat mij betreft

Voormalig lid 45804

Snuffelaar
26 jul 2024
5
2
Edit moderatorteam: volledige quote verwijderd.

Tsja, als je er nog een leven op na houdt is me dat alles waard.

Laatst bewerkt door een moderator:

Hotboy8001

Ervaringsdeskundige
10 feb 2018
336
157
Als ik de eerste twee pillen neem heb ik vooral last van lichte hoofdpijn en versnelde hartslag. Maar als ik naar Thaïland ga, dan neem ik het continu door voor de periode dat ik er ben.
Ik weet dat het niet goed is voor mijn nieren, maar beschermd zijn tegen HIV geeft mij toch een geruster gevoel.
Al beschermt prep ook geen 100%… maar ben ik nu van plan bare te gaan ook hier in Belgie prive bij een dame of gang bang neem ik steeds prep geeft toch meer zoals je zei geruster gevoel. Natuurlijk Chlamydia daar raak je wel vanaf maar lastig als je vaste partner hebt om die weg te kunnen steken natuurlijk.

PulaSigur

Toogplakker
27 jun 2024
168
233
Tsja, als je er nog een leven op na houdt is me dat alles waard.
Dat is wel een grappige uitspraak. Alles waard, behalve een condoom dus. :ROFLMAO: Dokters, klinieken, bloedstalen, pillen, risico's voor oa de nieren, maar een condoom? Nee, dat gaat dan te ver.

Neuken zonder condoom is altijd een risico. Maar ik verwonder mij er over dat dit risico dan ineens zo zwaar ingeschat wordt. Het komt mij nu zowat over als een middeleeuws harnas van een ridder aantrekken, als je graag eens een drukke autoweg wil overlopen zonder links of rechts te kijken.

bare-addict

Ervaringsdeskundige
14 mei 2018
912
897
Iemand van jullie die PreP neemt en poblemen of bijwerking heeft?
Vorige week zat ik op het spoed met bijtende pijn in mijn linkernier. Pijn is 3 dagen gebleven en dan geminderd. Een scan wees uit dat er geen stenen te zien waren, maar de pijn was er wel.
Ik heb vorig jaar 3 potjes en er ook dit jaar 3 geslikt.

Was even benieuwd of er hier bijwerkingen zijn waargenomen.
De schrik zit er nu toch klein beetje in, wetende dat het sowieso geen gezond product is.
Misschien heb ik gewoon pech, kan ook.

Zal wel zeer droog staan binnenkort, van mijn contactjes schieten er nog twee over. Eentje die wel goedkoop is maar niet de knapste en een jonge meid van 19 die ik maar sporadisch eens hoor.
Mijn beste contactjes ben ik (momenteel) kwijt en zonder voorzorgen wil ik hem er niet induwen bij die betaalde dames. De lekkere worden 10-15 keer per dag afgeneukt en god weet waar die mannen overal inzitten met hun pik😳

Binnenkort meer nieuws, hopelijk lukt het om verder PreP te nemen, anders ben ik gefucked.

Herne

Ervaringsdeskundige
8 jan 2022
403
152
Als het goed is testen ze ook minimaal één keer per jaar je urine en je bloed wanneer je PrEP gebruikt. Bij nierschade zie je dat daarin terug.
Je kunt of dagelijks of alleen rond de seks slikken. In het laatste geval zijn de bijwerkingen minimaal.

Bill69

Toogplakker
15 nov 2024
25
38
1 per dag, dat zegt niet veel. Hooguit kan je dat gebruiken om bareneukers schrik te doen krijgen.

Je zou moeten weten hoeveel sekscontacten er per dag zijn, als je die ene besmetting per dag correct zou willen interpreteren. Dat is moeilijk in te schatten. Misschien komt het, na alle pestmaatregelen en alle regeltjes van de overheid, ooit nog zover dat we allemaal verplicht een neuksensor moeten laten inplanten, die registreert wanneer we neuken, en die ook kan 'zien' of we een condoom gebruiken of niet. Een centrale server kan dan het aantal sekscontacten haarfijn tellen :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:

• Like
Waarderingen: Babs

riamok

Toogplakker
2 apr 2023
202
210
Zonder condoom neuken wordt uiteindelijk alleen voorbehouden aan de elite.

Denk je dat Mick Jagger of Trump ooit met condoom hebben geneukt? Of dat ze het ook maar zouden vragen?

De middenklasse mag het (gecontroleerd door een overheid) met een rubbertje doen. Wordt inmiddels driftig gepromoot onder de kopjes "veiligheid", "respect" en "anti-conceptief" .

En een deel van de onderklasse is uiteraard stout en doet het stiekem zonder.

Laatst bewerkt:

Ferry73

Ervaringsdeskundige
8 jan 2024
598
460
Bij eigen vrouw of vriendin nooit een probleem maar in het wilde weg neuken zoals wij doen zal altijd een risico blijven.
Prepp wordt volgens mij zelden gebruikt, dit zal ook zeker met de prijs en beschikbaarheid te maken hebben. Misschien is het over 10 jaar gemeengoed en op iedere hoek van de straat te krijgen.

Victor59

Ervaringsdeskundige
25 mrt 2024
260
282
Zonder condoom neuken wordt uiteindelijk alleen voorbehouden aan de elite.

Denk je dat Mick Jagger of Trump ooit met condoom hebben geneukt? Of dat ze het ook maar zouden vragen?

De middenklasse mag het (gecontroleerd door een overheid) met een rubbertje doen. Wordt inmiddels driftig gepromoot onder de kopjes "veiligheid", "respect" en "anti-conceptief" .

En een deel van de onderklasse is uiteraard stout en doet het stiekem zonder.

Wat een gezwam. Denk je dat de "elite", wat dat dan ook moge zijn, geen geslachtsziekte kunnen krijgen? Waar zijn Freddy Mercury, Rock Hudson, Arthus Ashe enz. dan aan dood gegaan?

Denk je dat Trump of Jagger immuun zijn? Wat heeft geld hier in godsnaam mee te maken?

GertG

Legende
23 sep 2023
1.213
1.287
Athur Ashe heeft aids opgelopen door een contact met besmet bloed maar niet door seksueel contact.
Er zijn meer slachtoffers gevallen door besmet bloed onder andere in Frankrijk en het VK.

Terug
Naar boven