SOA test. Gewoon bij GGD.

A

Anonymous

Guest
Ik testen mij zelf tenminste 2 keer per jaar en omdat GGD tegenwordig wil dat je naar je huisarts ga is dat verbonden aan een leuke factuur.
Ik heb 2 tests (tot nu toe) in 2015 gedaan, en beide keren bij GGD. Laatste bericht wat ik via via kreeg te horen was dat GGD niet zo streng zijn met de nieuwe regels. En dat blijkt ook te kloppen.

A

Anonymous

Guest
Mmm... Het lukt mij niet om bij de GGD online een afspraak te maken. Continu krijgk de melding dat er geen plaats meer is. Hoe pak jij dat aan Samurai?

Grt.
Bapao

A

Anonymous

Guest
bapao zei:
Mmm... Het lukt mij niet om bij de GGD online een afspraak te maken. Continu krijgk de melding dat er geen plaats meer is. Hoe pak jij dat aan Samurai?

Grt.
Bapao
Ik krijg meteen datum en tijd voor mijn afspraak online.
Niet bescheiden doen met je antwoorden in de vragenlijst. Kan, denk ik, invloed hebben of ze je toelaten of niet.

A

Anonymous

Guest
Hallo,
Kan je als Belg bij de GGD terecht ?
Dank en groeten,
Eric

Thirza soaaids

Toogplakker
3 jul 2015
134
12
ericramses zei:
(...) Kan je als Belg bij de GGD terecht? (...)

Beste ericramses en anderen,

Alleen wanneer je voldoet aan de criteria van de GGD om aldaar een soa-onderzoek te mogen doen, kun je als Belg bij de GGD terecht.
Die criteria zijn sinds 1 januari 2015:
- gewaarschuwd zijn door een vorige sekspartner
- klachten hebben die op een soa kunnen wijzen
- als man seks hebben met mannen (en hun partners)
- prostituee zijn (v/m/t)
- afkomstig zijn uit een land waar veel hiv en soa's voorkomen (niet België).

Jongeren tot 25 jaar kunnen over het algemeen terecht voor een chlamydia- en gonorroetest, de meest voorkomende soa's onder deze groep.

Sinds 1 januari 2015 kunnen klanten van prostituees dus niet meer gratis terecht bij de soa-centra van de GGD. Maar de ene GGD is strenger dan de ander. Sommige zullen je verwijzen naar je huisarts en anderen laten je wel komen. Daar is eigenlijk geen peil op te trekken.
Via de website Weet jij wanneer je een soa-test moet doen? Soa's geven vaak geen klachten. kun je in ieder geval wel direct informatie opzoeken over de verschillende soa-centra bij jou in de buurt.

Vriendelijke groet,
Thirza soaaids

Banana

Ervaringsdeskundige
16 sep 2015
368
89
Mevrouw Thirza soaaids,

Waarom hebben ze eigenlijk besloten dat wij zonder indicatie niet preventief meer mogen testen. Valt het risico wel mee, of heeft het allemaal weer met geld van doen? Nu ken ik Nederland een beetje en het zal het laatste wel zijn. Drukte op de kliniek en te beroerd om er een paar artsen bij te zetten. Juist met de toename van neuken zonder condoom zouden de controles aangescherpt moeten worden. Ik geef de mannen te doen die niet naar hun huisarts gaan en wel vrolijk iedere week bij Freude zonder neuken. Ik ken er genoeg die braaf iedere drie maand naar de GGD gingen, maar nu helemaal niet meer. Geen goede zaak, daar gaan ze nog wel op terug komen als blijkt dat er naast testen geen gelegenheid meer is voor een gesprekje.

Gelukkig kun je wel heen als er klachten zijn, maar dan zijn de rapen al gaar en zijn er ongewenst velen slachtoffer die ook weer behandeld moeten worden. Aan het einde van de rit, gaat het alleen maar meer kosten. Uiteindelijk doen we het zelf en zijn we zelf verantwoordelijk voor de gevolgen en kosten.... dat begrijp ik nog wel. Maar om nu klanten uit te sluiten, ik vind het risico verhogend!

A

Anonymous

Guest
ben laatst ook weer bij de GGD geweest voor een periodieke check up.
waar ik zonder problemen werd geholpen

A

Anonymous

Guest
als je belt met de SOA afsprakenlijn krijg je gelijk al uitsluitsel of je mag komen of niet !!
daar kan je voor meerdere GGD afspraken maken .

Banana

Ervaringsdeskundige
16 sep 2015
368
89
En geef jij gewoon aan dat je voor een check komt, of heb je klachten gemeld?
Ik vraag het daar ik bij mijn vertrouwde GGD niet meer welkom ben en mijn huisarts begint de moraal ridder uit te hangen.
Blijkbaar wordt eerlijkheid niet gewaardeerd. Ben dus op zoek naar een alternatief, waar men wel gewoon vriendelijk mijn controle uitvoert.

A

Anonymous

Guest
ik heb gewoon aangegeven wat mijn privé omstandigheden zijn en dat ik voor een controle kwam .

op de controle zelf rade ze me ook aan om veilig te vrijen !!!

Thirza soaaids

Toogplakker
3 jul 2015
134
12
mart1980 zei:
(...) Valt het risico wel mee, of heeft het allemaal weer met geld van doen? (...)Aan het einde van de rit, gaat het alleen maar meer kosten. (...)

Beste mart1980 en anderen,

Je voelt het juist aan:
De prevalentie van soa's onder klanten van sekswerkers is niet hoog. En de bezuinigingen zijn vrij heftig voor de GGD's met soa-centra.
Een paar artsen erbij zetten is te kostbaar, ook verpleegkundigen erbij zal niet gebeuren - voorlopig.

Door de jaren heen is die prevalentie laag, in ieder geval in Nederland. Ook in België zijn de cijfers niet hoog onder klanten. Ik weet niet precies hoe de berekeningen gedaan worden van wat rendabel is voor de overheid.
Ik weet wel dat wij bij Soa Aids Nederland niet blij zijn met de wijzigingen in het testbeleid - de ASG regeling waar klanten nu worden uitgesloten; er wordt gelobbyd!

Ondertussen klopt het dat het beleid per GGD enorm kan verschillen. De één is streng in de leer, de ander is coulanter en laat je wel komen.
Ik heb er geen lijstje van. Kwestie van bellen naar een locatie (of meerdere) en kijken wat zij aldaar voor je kunnen betekenen.

Maar doe in ieder geval wel jaarlijks een soa-onderzoek, desnoods via een zelftest.
Info over betrouwbare zelftesten: Soa-thuistest, welke is betrouwbaar? En waar moet je op letten bij testen?

Of bel met de Aids Soa Infolijn voor betrouwbare commerciële testplaatsen (off en online): Onveilige seks gehad? Misschien heb je een soa. Soa Aids Nederland geeft betrouwbaar advies.

Vriendelijke groet,
Thirza soaaids

Bareneuker

Ervaringsdeskundige
6 apr 2015
764
118
Laten voorkomen of je een homo bent. Dan mag je wel langs komen. Absurd maar waar.
Herken de homo :lol:

A

Anonymous

Guest
Wat mij betreft zou de regels gelijk moeten zijn in alle gemeenten. Zo te zien is dat niet het geval.
Mij vroeg ze of ik (kosteloos) mee wou doen aan de hepatitis A en B programma. Natuurlijk wou ik dat. Zo over paar maanden ga ik terug voor derde en laatste injectie. Het enige met dit programma is dat je gegevens openbaar zijn voor alle artsen en iedereen bij GGD.
Ik moet zeggen dat ik ben heel tevreden wat ze voor mij heeft kunnen betekenen door de jaren heen, en nu nog.

Aan Thirza,
Kan het invloed hebben of ze je toelaten of niet als je regelmatig ben geweest in het verleden? Ik laat mij testen paar keer per jaar de laatste 4 jaren.

Bareneuker

Ervaringsdeskundige
6 apr 2015
764
118
Kosteloze hepatitis B vaccinatie is alleen mogelijk voor bepaalde doelgroepen, waaronder homo's. Hetero's vallen daar niet onder.

A

Anonymous

Guest
Wat is er mis met de huisarts? We spelen heel het jaar Russische roulette, dan maakt 4x per jaar die paar tientjes toch niet uit mag ik hopen.

Glijmiddel

Bareneuker

Ervaringsdeskundige
6 apr 2015
764
118
Omdat velen het graag anoniem willen houden; ze hebben geen zin in een prekende huisarts. Daarnaast 120 euro voor Hepatitis B vaccin.

Terug
Naar boven