SOA test. Gewoon bij GGD.

A

Anonymous

Guest
Bareneuker zei:
Omdat velen het graag anoniem willen houden; ze hebben geen zin in een prekende huisarts. Daarnaast 120 euro voor Hepatitis B vaccin.

Mijn huisarts preekt nooit,

Ja 120 euro, het is voor je eigen gezondheid toch?

Daar mag toch geen maat op staan kwa kosten. Of ben ik nou gek?

Glijmiddel

Bareneuker

Ervaringsdeskundige
6 apr 2015
764
118
Glijmiddel zei:
Bareneuker zei:
Omdat velen het graag anoniem willen houden; ze hebben geen zin in een prekende huisarts. Daarnaast 120 euro voor Hepatitis B vaccin.

Glijmiddel
Altijd fijn om te zien dat je jezelf als maatstaf neemt.

A

Anonymous

Guest
Bareneuker zei:
Glijmiddel zei:
Bareneuker zei:

Glijmiddel
Altijd fijn om te zien dat je jezelf als maatstaf neemt.

Ik wil deze discussie best aangaan,

Bezuinig jij op kosten voor je eigen gezondheid?

Kom op joh als je sexueel actief bent zc jezelf gewoon laten testen,

Na iedere bare prostitutie bezoek gewoon 20 euro in een potje doen dan ben je al een heel eind lijkt me.

Het kost mij 500 per jaar die testen,het is mij dat in ieder geval waard.

En degene die dat teveel vinden laat jezelf minimaal 1x per jaar testen.

125 kan er toch wel vanaf?

Glijmiddel

A

Anonymous

Guest
Glijmiddel zei:
Wat is er mis met de huisarts? We spelen heel het jaar Russische roulette, dan maakt 4x per jaar die paar tientjes toch niet uit mag ik hopen.

Glijmiddel

voor de meeste zijn die paar tientjes ( dacht dat het rond 90 euro was) toch een hoop geld

als je dan bij de GGD voor niets terecht kan . spaar je toch best wat geld uit ..

A

Anonymous

Guest
creampie adriano zei:
Glijmiddel zei:
Wat is er mis met de huisarts? We spelen heel het jaar Russische roulette, dan maakt 4x per jaar die paar tientjes toch niet uit mag ik hopen.

Glijmiddel

voor de meeste zijn die paar tientjes ( dacht dat het rond 90 euro was) toch een hoop geld

als je dan bij de GGD voor niets terecht kan . spaar je toch best wat geld uit ..

Ja er kan nogal een verschil zitten naar welk lab ze het opsturen de ene is wat duurder of goedkoper dan de andere. Maar het mag niet zo zijn dat als de GGD je soa test toevallig niet vergoed je jezelf maar niet laat testen omdat het dan geld kost.

Glijmiddel

A

Anonymous

Guest
Bareneuker zei:
Kosteloze hepatitis B vaccinatie is alleen mogelijk voor bepaalde doelgroepen, waaronder homo's. Hetero's vallen daar niet onder.
BI en homo ben ik niet zo ik vaag mij af of dat wel klopt.

Over het geld,
Nee, ik zou het wel betalen als 'r geen ander optie mogelijk was. Maar ik ging naar GGD weer omdat ik dat altijd doet, en dat was geen probleem.
Ook voel ik mij op mijn gemak bij GGD.

Thirza soaaids

Toogplakker
3 jul 2015
134
12
samurai zei:
(...) Kan het invloed hebben of ze je toelaten of niet als je regelmatig ben geweest in het verleden? Ik laat mij testen paar keer per jaar de laatste 4 jaren.

Beste samurai,

Nee, resultaten uit het verleden hebben geen invloed op het heden :)
Het is best bijzonder dat een prostituant (klant van een prostituee) door een GGD/soa-centrum medewerker wordt uitgenodigd om gratis de hepatitis B & A vaccinaties te krijgen.
Want dit aanbod is inderdaad alleen voor de doelgroepen sekswerkers en mannen die seks hebben met mannen.

Blijkbaar kom jij bij een GGD waar ze een erg coulant beleid voeren.
Count your blessings.

Vriendelijke groet,
Thirza soaaids

Banana

Ervaringsdeskundige
16 sep 2015
368
89
Thirza soaaids zei:
mart1980 zei:
(...) Valt het risico wel mee, of heeft het allemaal weer met geld van doen? (...)Aan het einde van de rit, gaat het alleen maar meer kosten. (...)

Beste mart1980 en anderen,

Je voelt het juist aan:
De prevalentie van soa's onder klanten van sekswerkers is niet hoog. En de bezuinigingen zijn vrij heftig voor de GGD's met soa-centra.
Een paar artsen erbij zetten is te kostbaar, ook verpleegkundigen erbij zal niet gebeuren - voorlopig.

Door de jaren heen is die prevalentie laag, in ieder geval in Nederland. Ook in België zijn de cijfers niet hoog onder klanten. Ik weet niet precies hoe de berekeningen gedaan worden van wat rendabel is voor de overheid.
Ik weet wel dat wij bij Soa Aids Nederland niet blij zijn met de wijzigingen in het testbeleid - de ASG regeling waar klanten nu worden uitgesloten; er wordt gelobbyd!

Ondertussen klopt het dat het beleid per GGD enorm kan verschillen. De één is streng in de leer, de ander is coulanter en laat je wel komen.
Ik heb er geen lijstje van. Kwestie van bellen naar een locatie (of meerdere) en kijken wat zij aldaar voor je kunnen betekenen.

Maar doe in ieder geval wel jaarlijks een soa-onderzoek, desnoods via een zelftest.
Info over betrouwbare zelftesten: Soa-thuistest, welke is betrouwbaar? En waar moet je op letten bij testen?

Of bel met de Aids Soa Infolijn voor betrouwbare commerciële testplaatsen (off en online): Onveilige seks gehad? Misschien heb je een soa. Soa Aids Nederland geeft betrouwbaar advies.

Vriendelijke groet,
Thirza soaaids

Bedankt Thirza!

Ik laat mij ongeveer iedere drie maand testen. Ik vlieg veel vanaf schiphol dus combineerde dat altijd in Amsterdam. Maar nu kan het daar in eens vanaf 1 oktober niet meer omdat ik niet woon in hun werkgebied. Ik kom meer in Amsterdam dan ik thuis ben. Mij huisarts is conservatief, en wil alleen testen bij klachten. Kan ik hem dwingen? En dat zonder dat hij het aan de klok hangt?

GGD in mijn woonplaats doet het niet omdat ik niet in de doelgroep val, man waar gaat dat heen. Helemaal nu ik de clubs in Duitsland waar veel zonder wordt geneukt vol zie zitten met Hollanders. Dit zijn er honderden en lieten zicht braaf testen, maar nu......??

Ik zal eens wat rondbellen, hoe vaak test ik het best op jullie advies?

A

Anonymous

Guest
mart1980 zei:
Thirza soaaids zei:
mart1980 zei:
(...) Valt het risico wel mee, of heeft het allemaal weer met geld van doen? (...)Aan het einde van de rit, gaat het alleen maar meer kosten. (...)

Je voelt het juist aan:
De prevalentie van soa's onder klanten van sekswerkers is niet hoog. En de bezuinigingen zijn vrij heftig voor de GGD's met soa-centra.
Een paar artsen erbij zetten is te kostbaar, ook verpleegkundigen erbij zal niet gebeuren - voorlopig.

Door de jaren heen is die prevalentie laag, in ieder geval in Nederland. Ook in België zijn de cijfers niet hoog onder klanten. Ik weet niet precies hoe de berekeningen gedaan worden van wat rendabel is voor de overheid.
Ik weet wel dat wij bij Soa Aids Nederland niet blij zijn met de wijzigingen in het testbeleid - de ASG regeling waar klanten nu worden uitgesloten; er wordt gelobbyd!

Ondertussen klopt het dat het beleid per GGD enorm kan verschillen. De één is streng in de leer, de ander is coulanter en laat je wel komen.
Ik heb er geen lijstje van. Kwestie van bellen naar een locatie (of meerdere) en kijken wat zij aldaar voor je kunnen betekenen.

Maar doe in ieder geval wel jaarlijks een soa-onderzoek, desnoods via een zelftest.
Info over betrouwbare zelftesten: Soa-thuistest, welke is betrouwbaar? En waar moet je op letten bij testen?

Of bel met de Aids Soa Infolijn voor betrouwbare commerciële testplaatsen (off en online): Onveilige seks gehad? Misschien heb je een soa. Soa Aids Nederland geeft betrouwbaar advies.

Vriendelijke groet,
Thirza soaaids

Bedankt Thirza!

Ik laat mij ongeveer iedere drie maand testen. Ik vlieg veel vanaf schiphol dus combineerde dat altijd in Amsterdam. Maar nu kan het daar in eens vanaf 1 oktober niet meer omdat ik niet woon in hun werkgebied. Ik kom meer in Amsterdam dan ik thuis ben. Mij huisarts is conservatief, en wil alleen testen bij klachten. Kan ik hem dwingen? En dat zonder dat hij het aan de klok hangt?

GGD in mijn woonplaats doet het niet omdat ik niet in de doelgroep val, man waar gaat dat heen. Helemaal nu ik de clubs in Duitsland waar veel zonder wordt geneukt vol zie zitten met Hollanders. Dit zijn er honderden en lieten zicht braaf testen, maar nu......??

Tijd voor een andere huisarts ,kom op je betaald ervoor hij heeft niks te willen in deze.

Is het een huisartsenpraktijk met meerder huisartsen?

Dan gewoon rondvragen bij de receptioniste wie het wel doen.

Conservatief? Een arts heeft godverdomme helemaal geen reden om
Conservatief te zijn hier word ik wel even boos om.

Glijmiddel

Banana

Ervaringsdeskundige
16 sep 2015
368
89
Glijmiddel zei:
mart1980 zei:
Thirza soaaids zei:

Je voelt het juist aan:

Vriendelijke groet,
Thirza soaaids

Bedankt Thirza!

Tijd voor een andere huisarts ,kom op je betaald ervoor hij heeft niks te willen in deze.

Is het een huisartsenpraktijk met meerder huisartsen?

Dan gewoon rondvragen bij de receptioniste wie het wel doen.

Conservatief? Een arts heeft godverdomme helemaal geen reden om
Conservatief te zijn hier word ik wel even boos om.

Glijmiddel

Je hebt gelijk Glijmiddel, ik woon in een klein dorp waar een praktijk is met twee oude lullen als huisarts. Een ander dorp of stad is weer niet handig. Ik ga het gewoon afdwingen dan maar, wilde dat alleen voorkomen omdat ik de beste man niet vertrouw qua geheimhouding dan ;). In een dorp heb je snel gelul, en dat kan ik gezien mijn bedrijf eigenlijk niet hebben. Normaal ben ik niet zo bang en interesseert het met niet wat anderen denken, maar zakelijk gezien moet ik voorzichtig zijn.

Het gaat me niet eens om het geld dat ik bij de GGD ging, alleen om de anonimiteit. Wat een kut land is Nederland toch eigenlijk ook, betaal me scheel aan belastingen en dan maak ik een keer gebruik van een dienst betaald door de overheid en dan wordt daar moeilijk over gedaan :x

Thirza soaaids

Toogplakker
3 jul 2015
134
12
mart1980 zei:
(...) niet woon in hun werkgebied (...) huisarts is conservatief (...) hoe vaak test ik het best op jullie advies?

Beste mart1980,

Het klopt dat Amsterdam hun beleid heeft aangescherpt. Daartoe zijn ze genoodzaakt door de overheidsregelingen, oftewel geld, en de grote toeloop die zij hebben als grootste soa-poli in Nederland. Zij krijgen geld voor een X-aantal soa consulten en moeten keuzes maken.
Inmiddels testen zij dus alleen nog binnen postcodegebied en zijn streng in de leer inzake wie er wel of niet risico loopt, oftewel wie er 'recht' heeft op gratis soa-onderzoek.
Het is niet anders op dit moment.

Uiteraard kun jij tegen jouw oude huisarts zeggen wat jij wilt dat er getest wordt. Uiteindelijk ben jij de baas daarover. Niet je huisarts (jij betaalt er ook voor, dus hij heeft er in financiële zin niks over te zeggen).
Hoe hij vervolgens met de geheimhouding omgaat? Het zou bijzonder ernstig zijn als hij het rondbazuint.
Je hebt mogelijk meer te 'vrezen' van de doktersassistente en/of luid spreken in de wachtkamer - "de meneer van de soa-test is aan de beurt" .... :shock: Het gebeurt helaas.

Alternatief kan zijn dat je commercieel gaat testen.
Let dan wel op een aantal zaken, zoals alleen gebruik maken van in Nederland gesitueerde websites en laboratoria. Wanneer je een test bestelt, je neemt zelf je materiaal af en je stuurt het op naar een gecertificeerd lab, dan is de uitslag betrouwbaar.
Lees er meer over op Soa-thuistest, welke is betrouwbaar? En waar moet je op letten bij testen?

Een betrouwbare online instantie is: Soa thuistest discreet online bestellen? | Soapoli-online.nl
En betrouwbaar in Amsterdam (fysiek langsgaan): Amsterdam, Utrecht en meer | Volledig anonieme soa test | OneDayClinic | Soa kliniek, soa klinieken, kliniek soa

Advies aan klanten van prostituees is om één keer per jaar een soa-onderzoek te laten doen. Maar wanneer je zonder condoom seks hebt met prostituees in Duitse clubs is het geen overbodige luxe om het vaker te laten doen.

Vriendelijke groet,
Thirza soaaids

A

Anonymous

Guest
Bedankt voor de infirmatie Thirza. Voor ons Belgen lijkt de OneDay clinic in Den Bosch een goede optie om anoniem getest te worden.
Mvg

Terug
Naar boven