HIV risico's

Thirza soaaids

Toogplakker
3 jul 2015
134
12
guykens1880 zei:
(...) de overgrote meerderheid van de mensen al na 6 weken positief test (...)

Beste guykens1880,

Dat is ook wat ik zeg in de vorige post: je kunt hiv na een week of 4 à 6 wel vaststellen bij de meeste mensen, maar niet uitsluiten.
Of iemand een wat zwakker immuunrespons heeft, weet je over het algemeen niet. Maar ook dan is het het meest betrouwbaar als je na drie maanden een negatieve uitslag hebt gekregen - oftewel: hiv is na drie maanden uitgesloten.

Vriendelijke groet,
Thirza soaaids.

Flipper

Toogplakker
30 jan 2017
52
16
Voor statiek fans onder ons:

Elk jaar wordt er in Nederlands zo'n 1100 nieuwe HIV bestemming geconstateerd, zo'n 80% in homoseksueel en 20% heteroseksueel. De helft van de heteroseksuelen is van niet Nederlands kom af, veelal immigranten van Afrikaanse afkomst. De meeste bestemming van de heteroseksuelen komt door anaal seksueel contact.

De kans dat een heteroseksuele man bestemt raak als je geen anaal seksueel contact hebt, is erg klein, maar uitgesloten is het ook zeker niet. Natuurlijk is de kans op andere ziektes veel groter. Een deel van de nmc campagnes is er ook op gericht op deze ziekte te voorkomen, net als ongeplande zwangerschappen. Veelal worden mensen bewust bang gemaakt voor andere zaken om het nmc te promoten. Op zich natuurlijk geen slechte zaak, maar wel kwalijk dat de waarheid een beetje verdoezeld wordt.

HIV wordt vooral overgedragen door bloed contact. Via sperma kan het ook worden overgedragen, al is deze kans wel erg nihil in de praktijk. Bij anaal seksueel contact komen relatief veel beschadigen aan de huid voor, vandaar dat bloed – bloed contact hier redelijk eenvoudig is en de belangrijkste bron van bestemming is.

Er zijn geen betrouwbare statistieken voor personen met HIV, maar vele gaan natuurlijk door met hun gedrag, nadat ze het weten. Natuurlijk zeer kwalijk, maar ook wel heel menselijk om hun gedrag niet te veranderen. Bij veel HIV besmette personen worden later ook andere SAO's geconstateerd, en dat komt natuurlijk niet van de welbekende wc bril……………

Thirza soaaids

Toogplakker
3 jul 2015
134
12
Flipper zei:
(...) nmc campagnes (...) Via sperma nihil (...) maar vele gaan natuurlijk door met hun gedrag (...)

Beste Flipper,

Bestemming?
Je bedoelt besmetting.

Je bericht is vrij stigmatiserend. Niet geheel onwaar, maar wel stigmatiserend van toon.
Alsof mensen met hiv de enige zijn die verantwoording moeten nemen om veilige seks te hebben (of seks op z'n veiligst).
Dat geldt voor iedereen: heteromannen, mannen die seks hebben met mannen, vrouwen, weten dat je hiv hebt, niet weten dat je hiv hebt.

Daarnaast nog drie dingetjes:
  • *onder hetero's worden ook veel soa's gevonden. Ook nadat ze al eerder een soa hebben opgelopen
    *bloed en sperma bij een persoon met hiv zijn even besmettelijk. De kans op overdracht heeft te maken met de handeling die verricht wordt
    *ik heb nog nooit van een nmc campagne gehoord. Wel van vrij veilig campagnes. Daar zit geen "bangmakerij" in, maar realistische voorlichting zodat mensen hun eigen keuze kunnen maken.
Vriendelijke groet,
Thirza soaaids

Flipper

Toogplakker
30 jan 2017
52
16
Wat is er mis mee om de waarheid te vertellen? Het beestje mag gewoon bij zijn naam genoemd worden. Daar is niets mis mee. De juiste info geven zorgt ervoor dat HIV risico's beperkt kunnen worden door wie dat wil. Ieder heeft zijn eigen keuze.

In de vrij veilig campagnes en op de verbonden website(s) staat relatief weinig informatie, zodat iedereen zijn eigen keuze kan maken. De meeste mensen denken nu dat als de zonder condoom vrijen een zeer grote kans hebben om HIV te krijgen, terwijl de waarheid een stuk genuanceerder is.

Een heteroseksuele Nederlander die geen (onbeschermde) anaal seksueel contact heeft, zal niet snel HIV besmet raken. De kans op een verkeersongeval is veel groter. Natuurlijk is het goed om mensen er wel voor te waarschuwen, maar waarom zou je dan niet gelijk de juiste informatie geven?

A

Anonymous

Guest
Hoe zit het nou met dames die slikken? Lopen ze bij het slikken veel minder risico dan intiem zonder.
Best wel veel advertenties waarin staat dat NZC een duidelijke No-Go is maar vervolgens wordt er wel slikken aangeboden bij een extra betaling.

Goedeservice

Snuffelaar
11 mei 2017
5
0
Tirzah correct me if I am wrong.

Slikken is niet compleet veilig voor hiv maar wel stukken veiliger voor een vrouw dan de man in haar vagina te laten klaarkomen. Het hele intern klaarkomen gebeuren is volgensmij ook de hoofdreden waarom man op vrouw overdracht efficiënter verloopt dan andersom. Sperma heeft een hoge viral load en de slijmvliezen van de vagina zijn dun, evt scheurtjes na ruige sex maakt het alleen maar makkelijker.

Dus nee slikken is niet volledig veilig maar statistisch is de kans stukken kleiner

A

Anonymous

Guest
Moeilijk te zeggen of ik er bang van ben. Ben vrij snel condoomloos beginnen neuken. Ik vind het altijd zeer zeer geil om mijn zak volledig te ledigen in een vrouw haar kutje of kontje. Ik heb nog nooit iets opgelopen, ik laat me jaarlijks testen. Het is sterker dan mezelf.

amazing

Ervaringsdeskundige
26 jul 2015
274
12
Het is wat je zegt Pussyshooter, het is een rush een verslaving, het gevoel om zc te neuken en je zak te legen in een kutje of kontje is niet te beschrijven.
Het zien van je zaad wat er dan uitloopt en zeker als ik voor de 2e ronde in een klef zaadkutje of kontje nogmaals kan schieten is helemaal heftig.

Een gevoel euforie en overwinning zou ik bijna zeggen?

Kortom, sterker dan jezelf...

A

Anonymous

Guest
amazing zei:
Het is wat je zegt Pussyshooter, het is een rush een verslaving, het gevoel om zc te neuken en je zak te legen in een kutje of kontje is niet te beschrijven.
Het zien van je zaad wat er dan uitloopt en zeker als ik voor de 2e ronde in een klef zaadkutje of kontje nogmaals kan schieten is helemaal heftig.

Een gevoel euforie en overwinning zou ik bijna zeggen?

Kortom, sterker dan jezelf...

Klopt, het is veel sterker dan jezelf en inderdaad een verslaving. Van zodra ik ben begonnen met neuken heb ik in e

A

Anonymous

Guest
Van zodra ik ben beginnen neuken was het intern doneren. Bij niet dvp quasi nooit condoom gebruikt, bij dvp wel eens maar dvp die zonder doen zijn schaars. Het is een kick en een verslaving. En inderdaad een tweede ronde beginnen in een volgespoten kut of kont is gewoon de hemel. Neem ik risico wss wel, maar ik rook niet, drink niet, leef gezond .. ieder zijn verslavingen zeker?

Larsdegroot

Snuffelaar
5 aug 2019
6
0
ivestabroek zei:
Heeft er nu niemand geen schrik van een HIV besmetting op te lopen?
Een andere soa kan men oplossen met een antibiotica kuur maar hiv is toch iets anders.

Ik ben ook nu veel voorzichtiger omdat ik al 7 jaar samen ben getrouwd. Daarvoor deed ik het vaker zonder condoom. Ik heb laatste paar keren afgelopen maart tot juni de stoute schoenen aan gedaan en toch weer zonder condoom gedaan. Ik weet het i s fout en voel me schuldig want ik wil niet dat mijn vrouw straksmoet lijden dus ga ik minder. Mijn vrouw weet over mijn verleden en heeft mij gewaarschuwd dat ik ten alle tijden een condoom moet gebruik mocht ik eens met iemand iets gebeuren.

Ook mijn huisarts heeft mij gezegd dat de kans op HIV 0.1% is maar nu ben ik toch veel voorzichtiger ik hou van de spanning.

Ik ben wel bang nu maar voordat ik trouwde maakte ik mij niet druk om.

Maar er zijn al mensen geweest die HIV door behandeling weer genezen waren en ik hhad gelezen dat er inmiddels een geneesmiddel is die jou helemaal kan genezen van HIV maar erg duur is

Niet alleen HIV is gevaarlijk maar elke vrouw, meisje kan zwanger raken. Ik heb ooit een grote ruzies mee gemaak vanuit een kamer waar bij de man bij 2 vrouwen die bleken zwanger te zijn van hem. Vervelend en ik weet niet hoe ik erop zou reageren maar die man was woest en moest de politie komen.

michielhaha

Snuffelaar
15 sep 2015
19
67
Wellicht dat het nemen van prep een oplossing is voor velen. Dit preventieve medicijn voorkomt een HIV besmetting.

In tegenstelling tot een paar jaar geleden is dit medicijn tegenwoordig stukken goedkoper.

Exbo

Snuffelaar
10 apr 2018
18
1
Prep kost 29 tot 39 euro voor 30 pillen via de basisverzekering in Nederland, waar je een maand mee kan doen voor dagelijkse protectie. Mogelijk zijn er in bepaalde situaties nog goedkopere wegen via PrEPnu - Ik slik, slik jij?.
Na 7 dagen slikken bereik je maximale bescherming, dus als je een week van te voren kan plannen is het nog goedkoper.
Dan kost het je dus slechts 6,77 euro per dame bezoek.

Als een arts het niet wilt voorschrijven, kan je hier één uitzoeken Het PrEPnu Stappenplan - PrEPnu. Anders de GGD of Hiv behandelcentrum.

In Belgie is het nog goedkoper. 11.90 euro.
https://www.be-prep-ared.be/nl/prep-in-belgie/Dan kost het je dus 2,77 euro per dame bezoek.

Deze bedragen zijn verwaarloosbaar ten opzichte van de totaal kosten bij een dame. Prep is dus goedkoop.

Exbo

Snuffelaar
10 apr 2018
18
1
Ik kan mijn post op dit forum niet meer aanpassen, maar het lijkt dus niet via de basisverzekering te gaan.
Verder zijn de exacte kosten onduidelijk, omdat Prep steeds goedkoper wordt, maar om het goedkoop te krijgen moet je je mogelijk ook periodiek laten testen.
Op PrEP FAQ - PrEPnu hebben ze het over dat in het 3de kwartaal Prep onder de 10 euro per maand wordt.

A

Anonymous

Guest
@Exbo, ik zeg niet niet dat het duur is maar geld kost. Voor de een niet, voor de ander wel een probleem.

amazing

Ervaringsdeskundige
26 jul 2015
274
12
Ga nu niet zomaar dit middel slikken, doe dit aub via een arts. Er zijn inderdaad nogal wat bijwerkingen en zeker als je al wat lichamelijke problemen onder de leden hebt.

bobbeltje2

Ervaringsdeskundige
21 jul 2017
370
100
Kijk, wij zijn natuurlijk allemaal verantwoordelijke NZC-ers die zich regelmatig laten testen en keurig de voorgeschreven kuurtjes volgen.
Helaas zal de invoering prep NZC alleen maar toegankelijker maken, met name bij een hele grote groep vrijbuiters (zo noem ik ze even) die het niet zo nauw nemen. Tijdje terug was ik op een GB en daar werd openlijk gesproken over de kuurtjes die deelnemers via internet kochten en slikten door deelnemers en ook door de organisator die vertelde wat hij waar haalde om aan zijn dames te geven en wat ze van hem moesten slikken.

Op dat moment heb ik besloten om toch wat minder NZC te den en zeker niet bij die inmiddels gestopte organisator want deze praktijken lijken erg op die waar ik met mijn agrarische achtergrond toch wel beducht voor ben het ontstaan en verspreiding van voor antibiotica resistente vormen van SOA's (wat je in de veeteelt ziet as agrariers zelf met antibiotica gaan knutselen).

Ik ben nog steeds niet principieel anti NZC maar als prep breed gebruikt gaat worden, als mannen denken dat ze daardoor niet of minder op controle hoeven (of te bang zijn voor controle) moeten we allemaal voorzichtiger gaan worden.

Biggie

Toogplakker
13 mrt 2017
68
6
Ik ben het niet met je eens, je vergelijking met antibiotica slaat nergens op. PrEP wordt namelijk voorgeschreven door artsen bij mensen met verhoogd risico (preventief) terwijl bij antibiotica het preventief gebruik gewoon door artsen wordt afgeraden. Natuurlijk moet je zoiets nooit zonder arts doen, maar dat is met alles zo. Maar dat is meer voor hun gezondheid een issue, dan de jouwe.

Het verband dat mensen minder secuur worden met testen door prEP vind ik een aanname die nergens op gebaseerd is, je zou het ook als teken van verantwoordelijkheid kunnen zien dat ze zichzelf iig voor HIV beschermen. Er bestaat geen preventieve medicatie tegen andere soa's, dus kunnen ze die ook niet slikken.

En HIV is wel gelijk een soa die je tekent voor het leven, terwijl ze zich misschien alsnog regelmatig laten testen voor de overige soa's. Ik ben overigens geen gebruiker van dit middel.

Terug
Naar boven