HIV risico's

relaxalex

Ervaringsdeskundige
22 dec 2016
490
44
Stel gewoon voor dat jullie je beiden laten testen. Gratis via Huisarts of anders een online-soa poli.

Voormalig lid 181

Ervaringsdeskundige
4 apr 2015
270
81
Idd wat relaxalex zegt.. Of anders zo'n thuis testje waar je een druppel bloed in zo'n kastje moet gooien.

Maar beter is om je beiden te laten testen,en daarna kan je los ;)

Maxdelaatste

Snuffelaar
15 nov 2020
13
0
Inderdaad jullie beide laten testen en dan genieten. Gefeliciteerd geile.jens, kijk je uit naar de sex met een leuke Afrikaanse dame die niet allemaal grote billen en grote borsten hebben hoor . Veel plezier samen en we lezen de verhalen wel. :lol:

Thirza soaaids

Toogplakker
3 jul 2015
134
12
GeileJens zei:
(...) dubio (...) mager (...) PREP (...)

Beste GeileJens,

Een PrEP "kuurtje" is klinkklare nonsens in jouw geval.
Het is bovendien geen "kuurtje" maar serieuze medicatie, met mogelijk best nare bijwerkingen bij sommige personen.
Geen weldenkend arts zal dit aan jou voorschrijven, mag ik hopen.

Dus:
De enige manier om met een gerust gevoel seks te kunnen hebben met een nieuwe sekspartner, waar deze ook vandaan komt en hoe deze er ook uitziet, is om allebei eerst te testen op hiv en andere soa's.

Het is dan belangrijk dat je er voor zorgt dat de hiv-test gedaan wordt drie maanden ná jullie beider allerlaatste onveilige sekscontact - dus neuken zonder condoom.
Als je de test eerder doet dan na drie maanden is de negatieve uitslag niet betrouwbaar.

Dus, wil je niet in dubio zitten, wil je met een goed gevoel en met relaxt plezier neuken, doe het dan eerst een poosje gewoon met condoom en laat je dan na drie maanden testen.
Pas dan zit je écht veilig.

Veel plezier!

Vriendelijke groet,
Thirza soaaids

nestorix

Toogplakker
7 apr 2015
201
7
wat ik eens te horen kreeg,van mijn huisarts, en dat is al weer een tijdje geleden, dat bij de 3 maanden test, zo'n 95% van de variatie werd weg gevangen.
maar pas na de 1 jaar test je zeker weet dat je echt 100% vrij bent.
kan zijn dat de testen ondertussen ook weer veel beter zijn geworden.
zowiezo is het wijs om met deze hobby, minimaal 2x per jaar te testen

amazing

Ervaringsdeskundige
26 jul 2015
274
12
Misschien overbodig om het nog eens extra te melden maar PrEP moet je niet zomaar gaan slikken.
Ik gebruik het onder controle van mijn huisarts, hij heeft het mij zelfs aangeraden vanwege mijn risicovolle seksleven en het feit dat hij mij al zo vaak op de gevaren heeft gewezen daarvan.

Er zitten best wat bijwerkingen bij Emtricitabine/Tenofovir en ga dit dus niet zomaar slikken.

dgludo

Ervaringsdeskundige
26 aug 2018
588
250
ik lees hier voor een HIV test 3 maanden na contact. Ook op verschillende sites vind je dat van die drie maand terug.
Nadat ik gonorroe heb opgelopen, zei mijn arts om me te laten testen op HIV, maar 1 maand na het contact. Ook op de site van bv soapoli lees je voor type HIV-1 om je te laten testen na 1 maand.

Hoe zit dat nu? En weet iemand de betrouwbaarheidsintervallen om indien je positief bent, positief te testen na 1 maand en na 3 maand van contact?

nestorix

Toogplakker
7 apr 2015
201
7
neem een kijkje op cyberpoli.nl en dan kopje hiv.
en misschien weet tirza wat meer hier over
en je eigen doc nartuurlijk ook.

pauldekutkabouter

Toogplakker
7 apr 2015
133
26
Die periode is volgens mij afhankelijk van het doel van de test. Na 1 maand na het laatste risico contact kun je HIV wel vaststellen maar voor het uitsluiten is een periode van 3 maanden nodig.

Thirza soaaids

Toogplakker
3 jul 2015
134
12
pauldekutkabouter zei:
(...) vaststellen (...) uitsluiten (...)

Juist.

Een hiv antistoffentest (welke dan ook) geeft na 3 maanden = 12 weken een betrouwbare negatieve uitslag.
Oftewel: dan pas kun je hiv echt uitsluiten.

Een hiv antistoffentest (welke dan ook) die eerder is gedaan, bijv. na 6 weken, en die een negatieve uitslag geeft is niet betrouwbaar.
Als de uitslag na bijv. 6 weken positief is, ja, dan heb je hiv.
Oftewel: je kunt hiv wel vaststellen na kortere tijd/binnen 3 maanden, maar niet uitsluiten.

En bovendien:
Een heteroman die zonder condoom een keer neukt loopt geen groot of reëel risico bij vaginale seks met een Westerse vrouw die niet ongesteld is. Ook als je ervoor betaalt is dat risico niet reëel.
Risoco's op andere soa's zijn beduidend groter, dus reden voor een condoom gebruiken ( :roll: ) is en blijft aanwezig. Al was het maar om de beroepsrisico's voor de sekswerker te beperken.

Vriendelijke groet,
Thirza soaaids

bobbeltje2

Ervaringsdeskundige
21 jul 2017
370
100
Thirza soaaids zei:
Een heteroman die zonder condoom een keer neukt loopt geen groot of reëel risico bij vaginale seks met een Westerse vrouw die niet ongesteld is. Ook als je ervoor betaalt is dat risico niet reëel.
Kun je nagaan hoe ik schrok toen ik een keertje bij een dame was die, zo bleek achteraf, de kunst van het met de mond condoom aandoen zeer goed verstond ik ik bij het terugtrekken opeens een hele rode jongeheer zag...

Mijn eerste kennismaking met een roodrubberen condoom.

feluk

Toogplakker
17 sep 2016
25
0
Hey.

Een 4 de generatie hiv test (deze worden nu zo goed als overal in België gebruikt) is na 6 weken 100% betrouwbaarl.
Deze wordt ook wel combo test genoemd omdat deze zowel de antilichamen als het hiv antigeen test.

In Frankrijk geldt de regel , na 4 weken 99% betrouwbaar en na 6 weken 100% betrouwbaar.
De gezondheidsorganistie van de overheid:
"
Elisa de 4e
génération
Le test actuellement réalisé en laboratoire est un test Elisa de 4e
génération : il s'agit d'un test Elisa mixte détectant
simultanément des anticorps anti-VIH-1 et anti-VIH-2, et combiné car il détecte également l'antigène p24 du virus,
permettant un dépistage des infections récentes. Un résultat négatif de l'analyse de dépistage signe l'absence
d'infection à VIH, sauf dans le cas d'une exposition supposée au VIH datant de moins de 6 semaines" (enkel voor de 4de generatietesten)

Universitair ziekenhuis saint pierre in brussel:
Opsporing via een bloedafname met een hiv-test van de 4e generatie:Gebeurt 6 weken na risicogedrag (niet beschermde seksuele betrekkingen, gescheurd condoom…) om zeker te zijn dat u niet geïnfecteerd bent (tenzij na de blootstelling een behandeling werd toegediend, dan is de termijn 3 maand).

Blijf het raar vinden dat er personen blijven hammeren op die 3 maand (dit was zo voor de 3de generatiegenoten die enkel de anti lichamen? Zelfs mijn huisdokter blijft bij de 3 maand..
Google eens naar 4de generatietesten hiv

@Thirza, jammer dat ook u op de drie maanden blijft. 6 weken na het seksueel contact, is een test 100% betrouwbaar. Ik ben er zeker van dat u geen personen kent die na 6 weken hiv positief bent na getest te zijn op 6 weken met een 4de generatietest

Dilemma

Toogplakker
24 jul 2018
214
140
@feluk: Je hebt gelijk.

Ik snap ook niet zo goed waarom er zulke angstzaaierige reacties in dit topic te vinden zijn van mensen die blijkbaar professionals zijn.
De betrouwbaarheid is extreem afhankelijk van welke test gedaan wordt. Je kan inderdaad al veel en veel eerder dan 2-3 maanden een betrouwbare test nemen.

Ook de waarschuwingen voor Prep zijn belachelijk. Ik ben een van de mensen die heeft meegedaan met het Prep programma van de GGD en gebruik het al jaren. Je kan wat bijwerkingen krijgen (erg kleine kans net als met alle andere medicatie) en je nierfunctie moet goed in orde zijn. Maar voor de rest valt het erg mee, en geeft het je erg veel rust als je de discipline hebt om het goed in te nemen.

Het reduceert je risico op het oplopen van HiV met 99%! Gekoppeld met het feit dat HiV al zeldzaam is op zich, en de kans bij actieve vaginale penetratie extreem klein is, ben je dus praktisch immuun voor HiV als je het neemt. Erg anti wetenschap om hier met soaaids als handtekening je negatief uit te laten over Prep. Het is de redding voor veel mensen, en dit stigma is onverantwoordelijk in 2021.

thomasmaltus

Toogplakker
24 okt 2019
222
82
absoluut nul. Snowden zei dat het in de jaren 80 een hoax was om de koude oorlog te winnen. Ken je een alleenstaande die het ooit heeft gehad? Nee natuurlijk niet?

Milez

Ervaringsdeskundige
13 apr 2015
259
54
Ik ken ook geen niet-alleenstaande die het ooit gehad heeft. Maar dat betekent niet dat ik ga ontkennen dat het bestaat.

Het getuigt van weinig bescheidenheid op basis van terloops opgedane kennis te denken het beter te weten dan mensen uit de sector.

A

Anonymous

Guest
GeileJens zei:
Ik zit nou ook in dubio. Ik heb een leuke vrouw ontmoet uit een Afrikaans land (sub-sahara, dus hartstikke risicogebied voor HIV). Ze woont hier met een verblijfsvergunning. We hebben nog niet geneukt maar ik verwacht dat dat niet lang meer zal laten wachten. Ik wil haar dolgraag nemen zonder condoom maar ik knijp hem toch wel een beetje... Ze is namelijk behoorlijk mager. En vrouwen uit donker Afrika zijn in principe niet mager. Ik vind dat op zich prima. Ik hoef geen grote boezem en dikke kont, maar toch zet het je wel aan het denken. Ik zat daarom al te denken aan zo'n PREP-kuurtje, maar ik weet het niet...

Om te beginnen is het in Afrika niet donker. :lol: Maar dat vrouwen uit Afrika "in principe niet mager zijn" is volslagen flauwekul. Zwarte mensen verschillen net zoveel van elkaar als blanken. Ik heb jaren een Nigeriaanse vriendin in Antwerpen gehad en die had een super atletische, gespierde en harde body en was behoorlijk mager. Kon eten wat ze wilde maar gewicht en figuur bleven constant, voor die harde spieren hoefde ze ook niks te doen, die had ze gewoon van zichzelf. Een zus van haar was moddervet, die leek op haar moeder terwijl mijn vriendin als twee druppels op haar vader leek, haar andere broers en zussen zaten er tussenin.

Wij hebben toen precies gedaan wat Relaxalex zegt: gewoon allebei testen en daarna lekker je gang gaan. Leuke jaren met haar gehad, de enige waarmee ik het ooit zonder probleem drie keer achter elkaar klaarspeelde, zo geil werd ik van haar. Het was ook leuk om met haar door de stad te lopen want door haar messcherpe figuur en goede smaak voor kleding viel ze behoorlijk op. Nog nooit zoveel jaloerse blikken gekregen.

Thirza soaaids

Toogplakker
3 jul 2015
134
12
Dilemma zei:
(...) angstzaaierige reacties i(...) je negatief uit te laten over Prep (...)

Beste Dilemma en anderen,

Ik (wij) laat mij niet negatief uit over PrEP.
Ik geef informatie op maat aan iemand die in dubio staat over of het in zijn situatie zinvol is, geadviseerd wordt, om PrEP te gebruiken.

PrEP is een fantastische 'uitvinding' en helpt erg veel - overwegend mannen die seks hebben met mannen en transvrouwen - om zich weer vrij te voelen om hun seksualiteit te beleven zoals zij dat willen.
En dat is dus precies de doelgroep voor wie PrEP in eerste instantie is bedoeld en geadviseerd zal krijgen, zo gevraagd of zo nodig.
De heteroman staat gewoon niet bovenaan de lijst van 'hoog-risico'. Dus dan is men wat terughoudender om deze medicatie voor te schrijven. Het is nu eenmaal geen paracetamolletje/kuurtje.

Nu kun je roepen: dat is discriminatie/stigma en dat snap ik.
Maar zo is het nu eenmaal nog in Nederland. Belgisch beleid inzake PrEP heb ik niet paraat.
Uiteraard kan iedereen die wil, om welke reden dan ook, PrEP aanvragen bij zijn of haar arts. En ongetwijfeld zal op gegeven moment PrEP wat 'losser' voorgeschreven worden. In de hopelijk wat nabije toekomst wordt PrEP gezien als 'Double Dutch': condoom en PrEP (origineel is dat condoom en anticonceptie).

Vriendelijke groet,
Thirza soaaids

Dilemma

Toogplakker
24 jul 2018
214
140
Thirza soaaids zei:
De heteroman staat gewoon niet bovenaan de lijst van 'hoog-risico'.

Dat klinkt als op zichzelf staande uitspraak wel legitiem, echter ga je voorbij aan het feit dat de gemiddelde hetero man hier niet vertegenwoordigd is. De heteroman waar dat lijstje het over heeft betaalt namelijk niet voor sex, neukt geen prostituees, heeft geen sexueel contact met mensen uit Oost Europa, Azie, Afrika of Zuid Amerika en doet niet aan gangbangs. En al zeker niet allemaal zonder condoom zoals de hetero man op dit forum.

Thirza soaaids zei:
Dus dan is men wat terughoudender om deze medicatie voor te schrijven. Het is nu eenmaal geen paracetamolletje/kuurtje. Uiteraard kan iedereen die wil, om welke reden dan ook, PrEP aanvragen bij zijn of haar arts. En ongetwijfeld zal op gegeven moment PrEP wat 'losser' voorgeschreven worden.

Dit zeg je wel, maar wat is je bron daarvoor? Prep heeft net als alle andere medicijnen een extreem kleine kans op bijwerkingen, maar dit is niet meer dan andere medicijnen of kuurtjes.

De terughoudendheid had puur te maken het stigma rondom onbeschermde sex, de beperkte beschikbaarheid en de erg hoge prijs van Prep. Dat is nu in Nederland al bijna niet meer aan de orde. De prijs was 2 jaar geleden 600 euro per maand en zat niet in het basispakket. Inmiddels betaal je 7,50 met subsidie of 30,- zonder.

Als je prep wil, kan je dit absoluut krijgen. Doe dit dan ook vooral. Je beschermt er jezelf mee en ook anderen. Uiteraard moet je dit onder goede begeleiding doen, laat dat duidelijk zijn.

Aad80

Toogplakker
23 jun 2018
135
28
Altijd ook ff opletten wanneer dames weer terugkeren van vakantie en hun land van hetkomst (Colombia, Dom. Republiek, Brazilië etc) hebben bezocht.

Terug
Naar boven