Vaak oplopen van SOA's?

dirkA

Ervaringsdeskundige
3 apr 2015
453
270
petertje74 zei:
Ik heb Azitromycine besteld aangezien ik er vrij zeker van ben dat het om Chlamydia gaat. En ja het is wel wat geld, maar dat is me wel waard om het bezoek aan de huisarts over te slaan.

Betrouwbare website?

Ajax3Stars

Legende
28 mrt 2015
1.000
20
Je kunt in 2015 een afspraak maken bij de soapoli als je:

•jonger bent dan 25 jaar;
•een man bent die seks heeft met mannen;
•afkomstig bent uit een land waar veel soa voorkomt;
•een partner hebt die afkomstig is uit een land waar veel soa voorkomt;
•door een (ex)partner gewaarschuwd bent voor een soa;
•klachten heeft die wijzen op een soa;
•sekswerker bent;
•te maken had met seksueel geweld.

Banana

Ervaringsdeskundige
16 sep 2015
368
89
dirkA zei:
petertje74 zei:
Ik heb Azitromycine besteld aangezien ik er vrij zeker van ben dat het om Chlamydia gaat. En ja het is wel wat geld, maar dat is me wel waard om het bezoek aan de huisarts over te slaan.

Betrouwbare website?

Er zijn een aantal website waar je antibiotica kunt bestellen. Een arts (vaak woonachtig in het buitenland) keurt het recept goed, waarna een online apotheek het opstuurt.

Wat heb je betaald? Meestal is het kostbaar, zo rond de 50 euro.

Je moet je afvragen of dat verstandig is. Na een behandeling laat ik mij altijd nogmaals testen. Soa's Kun je ook zonder symptomen hebben, ook na behandeling. Daarbij komt dubbel besmetting vaak voor en dan heb je dus niet het juiste medicijn.

Kortom weg gegooid geld, onnodig medicijn gebruik en dat terwijl je gratis bij de GGD terecht kan.

Ja ik loop 2x per jaar wat op en tot nu toe altijd nog goed te behandelen geweest. GGD Amsterdam behandeld zelfs prefentie, als ze iets vermoeden. Al 2x gehad en bleek het achteraf loos alarm. Dus het valt allemaal reuze mee :p

petertje74

Toogplakker
7 jun 2015
50
27
Je hebt gelijk Mart dat je blijkbaar dan bij een GGD terecht kunt. Heb dit in het verleden al vaker geprobeerd bij de GGD bij mijn vorige SOA die ik opgelopen had. Had toen ook geen zin om het een en ander bij mijn huisarts uit te leggen. GGD toen gebeld en hen verteld van mijn klachten. Was allemaal moeilijk, moeilijk en ze zaten blijkbaar overvol de eerste 3 weken. Zouden me toen terugbellen zodra ze ergens een gaatje hadden in de planning om dat ze het toch wel belangrijk vonden dat ik behandeld werd.

Daarna niets meer terug gehoord van de GGD en ben toen daarna maar met tegenzin naar mijn huisarts gegaan, aangezien dit niet mijn eerste keer met een SOA was. Daar weer een preek gekregen van hem dat ik beter een condoom kon gebruiken en dat mijn gedrag onverantwoordelijk was, maar uiteindelijk toch ook behandeld. Dit is dus zo'n 5 maanden geleden geweest en warempel na 1 onveilig contact ben ik weer de pineut. Kan je dan begrijpen hoe dat ik hier zat te balen.

Mijn Azitromycine had ik behoorlijk snel binnen (kostte 48 euro) en mijn klachten zijn ondertussen verdwenen. Ik zal zeker nog wel een SOA test uit laten voeren, maar dat doe ik wel begin januari. Wat betreft NZC, dat laat ik vanaf nu achterwege dus je hoeft niet bang te zijn dat ik de hele scene alsnog besmet met het een of ander...

Thirza soaaids

Toogplakker
3 jul 2015
134
12
Beste mensen,

Het is inderdaad officieel niet mogelijk om je bij de GGD te laten testen, behalve dan wanneer je voldoet aan de criteria (zie een andere post of vraag ernaar). En zelfs als je wel voldoet aan de criteria - bijvoorbeeld duidelijke klachten hebt - kan het nog dat je naar je huisarts verwezen wordt.
GGD beleid kan ondoorgrondelijk zijn soms.

In plaats van geen testen te doen en/of zelf je pillen op internet aanschaffen via een niet-Nederlands website of arts (niet verstandig) kan zijn dat je commercieel gaat testen via online aanbod.
Belangrijk dat je dan op een aantal zaken let. Zoals alleen gebruik maken van in Nederland gesitueerde websites en laboratoria. Wanneer je een test bestelt, je neemt zelf je materiaal af en je stuurt het op naar een gecertificeerd lab, is de uitslag betrouwbaar. Wanneer je zelf gaat pielen aan je aanrecht met prikjes, pipetjes en vloeistoffen uit een verzonden pakketje, is de uitslag niet betrouwbaar.
Lees er meer over op Soa-thuistest, welke is betrouwbaar? En waar moet je op letten bij testen?

Een betrouwbare online instantie is: Soa thuistest discreet online bestellen? | Soapoli-online.nl
En betrouwbaar in Amsterdam (fysiek langsgaan): Amsterdam, Utrecht en meer | Volledig anonieme soa test | OneDayClinic | Soa kliniek, soa klinieken, kliniek soa
(nee, wij hebben geen aandelen of ander voordeel door deze instanties te noemen)

Advies aan klanten van prostituees is om één keer per jaar een soa-onderzoek te laten doen. Wanneer je zonder condoom seks hebt met prostituees in Duitse clubs is het geen overbodige luxe om het vaker te laten doen.

Vriendelijke groet,
Thirza soaaids

A

Anonymous

Guest
Ik heb ooit een genitale wrat op mijn penis gehad en heb daar jaren mee rondgelopen. Aan verschillende huisartsen laten zien toen ik nog niet wist wat het was, en allen zeiden ze dat ik mij geen zorgen moest maken omdat het zeker niks kwaadaardigs was. Toen ik op een gegeven moment bij een dermatoloog-veneroloog moest zijn voor één of ander huidprobleem, heb ik het daar ook eens laten zien en zij zei onmiddellijk dat het een genitale wrat was. Ze heeft dat toen behandeld en gelukkig was die wrat snel verdwenen, maar volgens haar zijn die wratten soms zeer hardnekkig en sowieso zeer besmettelijk.

Ik heb ook eens een druiper (gonorroe) en chlamydia opgelopen in Brussel (Aarschotstraat en KVS buurt). Gonorroe geeft een geelgroene afscheiding en hevige pijn tijdens het plassen. Tijdens de chlamydia-infectie had ik last van witte afscheiding en een branderig gevoel tijdens het plassen. De huisarts heeft toen azithromycine voorgeschreven. Verder hoefde ik mij geen zorgen meer te maken. Een tijdje later had ik echter pijn tijdens het ejaculeren en kwam er geen sperma meer uit. Uiteraard was ik in paniek en ik ben toen door de huisarts naar een uroloog doorverwezen omdat hij vreesde dat er een probleem was met mijn prostaat. Daar ben ik uitvoerig getest en bleek dat de chlamydia niet was verdwenen. M.a.w., die azithromycine was niet krachtig genoeg (iets wat blijkbaar meer en meer voorkomt) en toen moest ik 10 dagen lang doxycycline slikken. Na die 10 dagen was de infectie verdwenen en kon ik weer normaal ejaculeren. Maar door de vorming van littekenweefsel waren wel vernauwingen in de plasbuis ontstaan waardoor ik nu nog altijd last heb van 'nadruppelen' na het plassen. Een vervelend gevolg dat niet vermeld wordt op voorlichtingssites.

Sinds die ervaringen laat ik ook geregeld mijn bloed testen op HIV, syfilis, ... Ik ben sowieso ook ingeënt tegen hepatitis. En heb ik ergens een vlekje of bubbeltje of blaasje, dan ga ik onmiddellijk naar een dermatoloog-veneroloog. Is er afscheiding of voel ik iets van pijn tijdens het plassen, dan ga ik naar de huisarts om een voorschrift doxycycline. Doxycycline werkt trouwens niet alleen tegen chlamydia, maar ook tegen gonorroe en syfilis. Ik neem gedurende 10 dagen 2 x 100 mg per dag. Tijdens die 10-daagse kuur heb ik geen onveilige seks en neem ik zeker niet deel aan bare gangbangs. En ik ga niet meer terug naar een dvp van wie ik vermoed dat ze mij heeft besmet.

Thirza soaaids

Toogplakker
3 jul 2015
134
12
tom35 zei:
(...) gonorroe en chlamydia (...) doxycycline (...) syfilis (...) geen onveilige seks (...)

Beste tom35,

Azithromycine is een zeer effectieve behandeling tegen chlamydia. De bacterie gaat dood en de klachten verdwijnen.
Heel soms is iemand er niet gevoelig voor. Dat zijn echt uitzonderingen. Blijkbaar ben jij een uitzondering.

Deze antibiotica en ook doxycycline zijn niet de standaard behandelingen voor gonorroe en syfilis!
Gonorroe 1ste keus behandeling is met een injectie met een specifiek soort antibiotica.
Het is bekend van gonorroe dat er resistente stammen tegen onder andere azythromycine zijn. Vandaar de behandeling met injectie.

Syfilis 1ste keus is ook behandeling met injecties; klassieke penicilline. Het hangt af van het stadium hoeveel injecties je moet hebben voordat je volledig genezen bent.

Daarnaast is het bij deze behandelingen belangrijk dat je een week geheel geen seks hebt. Niks doen dus. Niet met condoom, niet zonder, niet oraal, niets met de handen over en weer en eigenlijk ook niet masturberen. Even onthouding ter bevordering van je genezing.
Na die week heeft de antibiotica zijn werk gedaan en is het slijmvlies van je plasbuis weer tot rust gekomen.

Als je risico's neemt en je loopt een keer een soa op, zorg dan dat je goed wordt behandeld.
En ga sowieso één à twee keer per jaar naar de huisarts voor soa-onderzoek.
Scheelt littekenvorming en verspreiding naar de dames en je collega-klanten.

Vriendelijke groet,
Thirza soaaids

A

Anonymous

Guest
Bedankt voor de toelichting, Thirza.
Voor alle duidelijkheid: doxycycline was voor de behandeling van Chlamydia, niet van Gonorroe. Syfilis heb ik gelukkig nog niet opgelopen.
Voor de behandeling van Gonorroe heb ik echter ook gewoon medicatie moeten slikken (ik weet helaas niet meer welke), en ik heb zeker geen injectie gekregen. Het is wel al een paar jaar geleden, dus misschien is dat recent gewijzigd? Of zou het kunnen dat de standaardbehandeling in Vlaanderen anders is dan in Nederland?
Volgens de uroloog was het toch niet zo uitzonderlijk dat die azithromycine niet aansloeg. Maar goed, dat zijn discussies tussen experten onderling waar ik mij als leek niet in ga moeien. Feit is wel dat ik daar zeer grondig ben getest en dat bleek dat ik nog steeds geïnfecteerd was ondanks de behandeling met azithromycine. Na die 10-daagse kuur met doxycycline was de infectie wel verdwenen.
Dat je tijdens zo'n antibioticakuur totaal geen seks mag hebben, zelfs niet masturberen, wist ik niet. Dat hebben ze mij nooit zo duidelijk verboden. Maar ik zal daar volgende keer mee rekening houden. Veel water drinken zodat je geregeld moet gaan plassen is dan weer wel goed hebben ze mij gezegd... Klopt dit?

Thirza soaaids

Toogplakker
3 jul 2015
134
12
tom35 zei:
(...) Het is wel al een paar jaar geleden, dus misschien is dat recent gewijzigd? (...) Veel water drinken (...)

Beste tom35,

Veel water drinken, of goed 'hydrateren', kan nooit kwaad. Goed voor de doorstroming en daarmee voorkom je dat er ongewenste elementen die voor klachten kunnen zorgen, blijven hangen in plasbuis.

Als jij al veel jaar geleden voor gonorroe nog bent behandeld met Azithromycine, kan het zijn dat het beleid toen nog niet was gewijzigd naar de huidige behandeling met een andere antibiotica via injectie. Dit is - als ik het goed heb - rond 2008 ongeveer gewijzigd.
De behandeling van gonorroe met specifiek antibioticum via injectie is overigens een Europese richtlijn, dus geldt ook voor België.

Vriendelijke groet,
Thirza soaaids

A

Anonymous

Guest
bedankt, Thirza, voor de info.
Het is idd al een jaar of zeven geleden dat ik gonorroe heb opgelopen.

Terug
Naar boven