Trichomonas

Chef

Toogplakker
10 okt 2015
132
10
Bij mijn laatste bezoekje aan duitsland trichomonas overgehouden. Vervelend beestje gaat niet weg en blijkt metronidazol resistent.

nestorix

Toogplakker
7 apr 2015
201
7
wellicht kan het helpen om een tijdje cranberry sap te drinken, maakt je ph van urine wat lager(zuurder).

Jeroen50

Toogplakker
13 sep 2018
35
6
Vervelend zeg, ik heb het een hele tijd geleden ook gehad en kreeg 4 pillen mee, die ik tegenlijk in moest nemen. Was metrodinazol en was er heel snel vanaf gelukkig.

lekker ding

Legende
1 apr 2015
2.513
832
Ik heb het ook een tijd geleden gehad ook 4 pillen metronidazol gekregen en was er vrij vlot van af.

Vorig jaar nog op mycoplasma getest, had ik nog nooit van gehoord maar een dame had het dus vandaar getest.
Dit is een soa waar eigenlijk nooit standaard op wordt getest.

Maar gelukkig had ik het niet.

Chef

Toogplakker
10 okt 2015
132
10
1daagse 2g (4 pillen) metronidazol, test of cure was niet goed, daarna 7daagse keur 2x daags 500mg, nu de klachten weer terug.

Thirza soaaids

Toogplakker
3 jul 2015
134
12
Beste mensen,

Naar aanleiding van de bewering dat er resistentie zou bestaan inzake de behandeling van trichomonas, het volgende:

Er zijn inderdaad wat artikelen/literatuur te vinden die het probleem bespreken van Trichomonas Vaginalis (TV) en metronidazol resistentie
(de vaginalis variant is iets anders dan de andere varianten trichomonas die bij dieren, bijv. honden en katten, voorkomen - deze varianten zijn meer resistent).

De metronidazol resistentie tegen TV is niet wijd verspreid. In studies is te zien dat de resistentie bepaling in vitro (oftewel in het lab) gevoeliger is dan klinisch bij de mens.
Resistentie tegen metronidazol komt dus voor, maar heeft zeker niet de overhand. In Nederland is het niet aangetoond en sowieso komt deze soa niet veel voor in Nederland (en dat zal vermoedelijk ook gelden voor België, maar die data heb ik niet). Mannen krijgen ook meestal geen klachten en klaren de infectie spontaan binnen een aantal weken.

Conclusie: metronidazol doet gewoon goed zijn werk tegen TV.

Lastig dingetje voor klanten van sekswerkers kan zijn dat je voor een succesvolle behandeling alle partners van de voorafgaande vier weken moet meebehandelen. Dus ook de vaste partner en ongeacht of er wel of geen klachten zijn.

@Kinkykijker:
Meestal merken mannen dus niets (of heel weinig) van de TV. En de infectie wordt over het algemeen na een aantal weken spontaan geklaard.
Als je wel klachten krijgt:
  • irritatie van de eikel en de huid rond het plasgaatje
  • branderig gevoel bij het plassen
  • soms prostaatontsteking en bijbalontsteking (epididymitis)

En last but not least:
Als je klachten hebt als man en je bent getest op chlamydia en gonorroe, die heb je niet, maar je blijft wel klachten houden, dan pas is het nodig om op trichomonas te testen, oftewel de arts zal dan aanvullend de trichomonastest kunnen inzetten.

Vriendelijke groet,
Thirza soaaids

Thirza soaaids

Toogplakker
3 jul 2015
134
12
lekker ding zei:
(...) mycoplasma getest (...) Dit is een soa (...)

Beste lekker ding,

Mycoplasma wordt niet gezien als soa
Het is een 'banale' bacterie die meestal helemaal geen klachten geeft. We dragen allemaal miljarden bacteriën bij ons en de mycoplasma is er één van. Maar wordt niet gezien als soa-bacterie. Want ook zonder ooit seks gehad te hebben, kan de bacterie klachten veroorzaken.
Je eigen afweersysteem kan zo'n bacterie vaak prima opruimen. Veruit de meeste infecties zijn ruim binnen een jaar weg. Het is erg onwaarschijnlijk dat mycoplasma jarenlang aanwezig blijft.
Testen en behandelen is in de regel niet nodig. Het is beter om niet onnodig antibiotica te slikken.

Wanneer is testen op of behandelen van mycoplasma nodig?
Alleen als je klachten hebt en er is geen gangbare oorzaak te vinden.
Een man heeft last van pijn bij het plassen en van afscheiding uit de urinebuis, maar er is geen sprake van soa's als chlamydia of gonorroe.
Hetzelfde geldt voor vrouwen; klachten als afscheiding en irritatie, pijn bij plassen, maar er is geen chlamydia of gonorroe gevonden.

Als je partner (man dan wel vrouw) mycoplasma blijkt te hebben, is dat niet per definitie omdat hij/zij is vreemd gegaan. Onnodig testen kan veel onnodige onrust in relaties geven. Commerciële testcentra willen nogal eens beweren dat testen op mycoplasma écht nodig is. Dat is het dus niet en zéker niet als je geen lachten hebt.

Lees er hier meer over: Mycoplasma genitalium: Test bij aanhoudende klachten, niet bij asymptomaten

Vriendelijke groet,
Thirza soaaids

lekker ding

Legende
1 apr 2015
2.513
832
Hoi Thirza,

Dank voor je reactie.
Op jullie site staat wel dat het een seksuele overdraagbare bacterie is.

De dame waarbij het vorig jaar geconstateerd werd werd getest op verschillende soa's waaronder mycoplasma heel toevallig ook aangekruist was. Die uitslag kwam ruim een week later binnen dan de 'gebruikelijke' soa's en ze bleek dus positief en kreeg hiervoor anti biotica. Let wel ze had nergens last van.

Dus al met al is het wel goed en vooral ook als sekswerker om je regelmatig te laten testen. Evenals wij als wandelaar.

Groet,
LD

Chef

Toogplakker
10 okt 2015
132
10
Beste Thirza,

In dat geval hoop ik niet de eerste " in vivo" casus te worden ;). Een test of cure kan ik wel aanbevelen aan de mede wandelaars hier.
Voor mijn gevoel werkt metronidazol niet goed genoeg, klachten nemen bij gebruik snel af tot volledig weg en na de kuur komen ze langzaam terug (irritatie einde plasbuis, zeer lichte afscheiding sochtend, en lichte pijn in rechter bijbal) na iedere kuur komen de klachten wel steeds minder intens terug alsof het immunsysteem het beter aan weet te pakken.

Ook op mycoplasma getest was negatief, moest mijn huisarts en artsmicrobioloog wel overtuigen dat het geen re-infectie betreft. Maargoed een andere kuur gehad wellicht dat die werkt. Anders was er nog een Tinidazol kuur alleen daar was iets mee ,dacht qua beschikbaarheid.

De laatste test was iets uitgebreider, nu en Streptococcus agalactiae (b groep) was ook positief

Bijlagen

• 20210206_151337.jpg
    20210206_151337.jpg
    5,2 MB · Weergaven: 592

Chef

Toogplakker
10 okt 2015
132
10
Voor mijn gevoel resistent maar zo mag ik het niet noemen ind.

Chef

Toogplakker
10 okt 2015
132
10
Is het correct dat van een trichomonas infectie geen melding gemaakt hoeft te worden in tegenstelling tot chlamydia en gonorroe? Waardoor data niet volledig is en het infectie cijfer voor trichomonas een schatting is?

Thirza soaaids

Toogplakker
3 jul 2015
134
12
maarte zei:
(...) na iedere kuur komen de klachten wel steeds minder intens terug alsof (...)

Beste maarte,

Lullig voor je dat jij blijkbaar gevoelig bent voor dit eencellig protozootje met flagellen (een flagelaat) - het is geen virus en geen bacterie.
Als je meerdere keren antibiotica of aanverwante medicatie slikt, kunnen deze kuren zelf ook klachten veroorzaken. Niet alleen de 'foute' micro-organismen in het ontstekingsgebied (plasbuis) worden gedood, ook de goede. Daarom altijd zorgvuldig met medicatie en nooit zonder doktersrecept.

Als het bij jou steeds terugkomt, reist bij mij de vraag; worden je sekspartners iedere keer ook weer mee behandeld? Of überhaupt mee behandeld? Want dat is wel belangrijk voor het succes van de behandeling/genezing. Alle sekspartners, vast, los en betaald mee behandelen, of er nu wel of geen klachten zijn.

Vriendelijke groet,
Thirza soaaids

Voormalig lid 1013

Ervaringsdeskundige
18 jun 2015
930
1.102
Ik hoop dat 'de vraag rijst' bij je Thirza, in plaats van dat die reist ......

Dat 'eencellig protozootje met flagellen' reist al weer zat wat mij betreft :mrgreen:

A

Anonymous

Guest
Ik heb het volgens mij ook (helaas). Tussen de daad en begin klachten 5 a 6 weken, jeukende rode eikel, beetje afscheiding, ook wat pijn in de lies...plasje ingeleverd, we wachten af. Risico van het vak, als het maar niet te vaak is ;)

Thirza soaaids

Toogplakker
3 jul 2015
134
12
maarte zei:
(...) trichomonas infectie geen melding gemaakt hoeft te worden (...)

Beste maarte,

Trichomonas is geen melding plichtige infectieziekte in Nederland. Er zijn geen precieze cijfers over verspreiding bekend.
Alleen de hepatitii B, A, C zijn melding plichtige soa's.
Alle anderen niet.

België heb ik geen informatie over. Sorry.

Vriendelijke groet,
Thirza soaaids

Terug
Naar boven