Thailand algemeen

Richard

Ervaringsdeskundige
14 mei 2015
296
137
KLM actieprijs is misschien in zelfde orde van grote, maar dat is dan bij de meeste bestemming nog even excl. tas á €60+ per vlucht... ik vind dat al geen leuke manier van verkoop trucjes, dus dat is al minpunt

In het vliegtuig zelf is het wellicht zo slecht niet, al vind ik veel andere maatschappijen betere stoelen hebben. Overigens is een Boeing 777 niet per sé modern te noemen. Sterker nog het is het model wat er nu als eerste uitgaat ter vervanging weliswaar een geheel nieuw type 777, maar de huidig varianten daarvan zijn allemaal gebaseerd op een best wel oude basis. Op basis van die 2x dat ik KLM zelf heb gevlogen in het vliegtuig, alles wat het moet zijn, maar nothing special.

Wat KLM voornamelijk niet siert, is dat wanneer er iets fout gaat, hun fout, jouw fout, het is niet duidelijk je zoekt contact en wilt antwoord.. in veel gevallen is dit blijkbaar een kassie naar de muur verhaal en kom je niks verder. Ook als je ergens recht op hebt, soms gaat het in één keer goed hoor, maar ik heb heel veel verhalen gehoord dat dit ontzettend moeizaam gaat bij hen om het allemaal recht te breien. Gaat vast bij meerdere airlines echt niet altijd goed, maar KLM staat er wel om bekend erg stug te zijn op dit vlak.

Moggie

Ervaringsdeskundige
30 jul 2015
611
767
KLM actieprijs is misschien in zelfde orde van grote, maar dat is dan bij de meeste bestemming nog even excl. tas á €60+ per vlucht... ik vind dat al geen leuke manier van verkoop trucjes, dus dat is al minpunt
Wat bedoel je hier precies mee? Er is mij nog nooit €60 extra in rekening gebracht voor bagage. Bij het boeken neem ik altijd de standaard optie, waarbij 1 stuks handbagage en 1 stuks ruimbagage is inbegrepen.
Als je de light optie boekt, is alleen handbagage inbegrepen.

En wat de afhandeling van klachten betreft: daar heb ik geen ervaring mee, want ik heb nooit klachten gehad. Het enige wat ik een keer heb meegemaakt, is dat een vlucht gecanceld werd wegens een defect aan het vliegtuig. Maar er werd toen keurig een hotel geregeld en een vervangende vlucht de volgende dag. Kostte alleen wel vrij veel tijd allemaal, met 400-500 passagiers ofzo.

Spacemonkey

Toogplakker
31 mei 2026
27
52
Ik ben de halve wereld rondgevlogen @Moggie en in de jaren 90 ook met KLM. Mijn kritiek op hen is dit;

- chagrijnig personeel. Ik hoef geen 20 jarig slank Thais poppetje. Maar ik wil wel een beleefde steward(ess). Meermaals ervaren hoe ik en anderen werden afgeblaft door een KLM stewardess. Nog nooit gebeurd bij welke andere maatschappij. Het is dus wel een klm dingetje, hoewel BA het ook schijnt te hebben. Dealbreaker.
- Moderne toestellen vind ik heel leuk, maar is geen dealbreker. Maar klm vliegt echt met oude meuk.
- KLM is duurder. Actieprijzen komen zelden in de buurt van de concurrentie. Dealbreaker.
- Seat pitch (stoelafstand) is 31 inch en dat is minder dan de standaard (intercontinentaal). En dat voor een maatschappij uit Nederland, waar de mensen gemiddeld best lang zijn. Dealbreaker.
- Vliegtijden zijn goed, maar er zijn ook goede opties bij andere airlines
- non stop heeft niet mijn voorkeur vandaag de dag.
- Als ik dan toch opteer voor non-stop, dan EVA Air met standaard 2x 23 kg. Bij KLM standaard 7 kg, bijbetalen voor koffers.

Als ik weer naar Thailand vlieg (december) dan probeer ik THAI. Mooi toestel, goede service. Over de tijden kom ik wel heen.

Zonder moeite

Legende
4 jun 2019
1.806
1.482
Wat een gezwets hierboven, alle trans-Atlantische vluchten altijd klm rechtstreeks, chagrijnig personeel? Als ze dat proberen meteen de purser erbij en een officiële klacht in 30 jaar 2x voorgekomen.

De toestellen super onthouden hele moderne vloot en het belangrijkste is op de plaats van bestemming komen dat hij niet naar beneden flikkert klaar en de bagage? Hoe komen de mensen per persoon aan 2x23 kilo bagage? Ik niet in ieder geval. Ik koop altijd veel ter plekke dus begrijp dat nooit. Verder support your local business en klm is er daar een van.

Moggie

Ervaringsdeskundige
30 jul 2015
611
767
Chagrijnig personeel heb ik nog nooit meegemaakt bij KLM. Wel bij EVA, regelmatig zelfs.
Oude toestellen ook al heel lang niet meer, sinds ze geen 747's meer hebben. Hangt er natuurlijk wel vanaf wat je als oud beschouwt; vliegtuigen gaan lang mee.
Maar Spacemonkey heeft het over de jaren 90, dus wellicht is er sindsdien veel veranderd. Ik vloog nog niet in de jaren 90.

De stoelafstand is voor mij voldoende, al houdt het inderdaad niet over.
Ik heb in totaal hooguit 18 kg bagage.
Non-stop heeft wel mijn voorkeur. De reistijd, overstaptijd en vluchttijden bij de maatschappijen die niet rechtstreeks op BKK vliegen, zijn bijna altijd dealbreakers voor mij.
Dat KLM dan vaak wat duurder is, neem ik maar voor lief.

Spacemonkey

Toogplakker
31 mei 2026
27
52
Wat een gezwets hierboven, alle trans-Atlantische vluchten altijd klm rechtstreeks, chagrijnig personeel? Als ze dat proberen meteen de purser erbij en een officiële klacht in 30 jaar 2x voorgekomen.

De toestellen super onthouden hele moderne vloot en het belangrijkste is op de plaats van bestemming komen dat hij niet naar beneden flikkert klaar en de bagage? Hoe komen de mensen per persoon aan 2x23 kilo bagage? Ik niet in ieder geval. Ik koop altijd veel ter plekke dus begrijp dat nooit. Verder support your local business en klm is er daar een van.
Je hoeft het niet met me eens te zijn, maar om dat te kwalificeren als gezwets vind ik nogal onfatsoenlijk. Jij kunt niet oordelen over mijn ervaringen, dus doe dat dan ook niet.

Tot slot, KLM is geen local business, maar Frans. Andersom zou ik ook zeggen (tegen KLM): help je eigen burgers (als je vindt dat ze Nederlands zijn) ipv hen te bedonderen met hoge tarieven.

Laatst bewerkt:

Spacemonkey

Toogplakker
31 mei 2026
27
52
Chagrijnig personeel heb ik nog nooit meegemaakt bij KLM. Wel bij EVA, regelmatig zelfs.
Oude toestellen ook al heel lang niet meer, sinds ze geen 747's meer hebben. Hangt er natuurlijk wel vanaf wat je als oud beschouwt; vliegtuigen gaan lang mee.
Maar Spacemonkey heeft het over de jaren 90, dus wellicht is er sindsdien veel veranderd. Ik vloog nog niet in de jaren 90.

De stoelafstand is voor mij voldoende, al houdt het inderdaad niet over.
Ik heb in totaal hooguit 18 kg bagage.
Non-stop heeft wel mijn voorkeur. De reistijd, overstaptijd en vluchttijden bij de maatschappijen die niet rechtstreeks op BKK vliegen, zijn bijna altijd dealbreakers voor mij.
Dat KLM dan vaak wat duurder is, neem ik maar voor lief.
Laatste keer KLM was in 2018 en toen was een stewardess erg onbeleefd tegen mij en een aantal passagiers. Toen besloot ik nooit meer met KLM te vliegen. Niet dat ze bij EVA Air en China Airlines (destijds toen ze nog via Bangkok vlogen) superenthousiast zijn, maar in elk geval stukken professioneler als KLM.

Emirates heeft mijn voorkeur, maar met de situatie in het midden oosten kijk ik ook naar Turksish en THAI.

We zijn het weliswaar niet met elkaar eens, vaker niet merk ik, maar in elk geval reageer je normaal en respectvol (in tegenstelling tot…) dus dat waardeer ik.

Laatst bewerkt:

Moggie

Ervaringsdeskundige
30 jul 2015
611
767
Andersom zou ik ook zeggen (tegen KLM): help je eigen burgers (als je vindt dat ze Nederlands zijn) ipv hen te bedonderen met hoge tarieven.
Ik denk niet dat ze ons bedonderen. De onderhoudskosten en personeelskosten zijn hier nou eenmaal een stuk hoger dan in landen als Taiwan en Thailand.

chiel69!

Toogplakker
17 sep 2019
175
137
Ik ben de halve wereld rondgevlogen @Moggie en in de jaren 90 ook met KLM. Mijn kritiek op hen is dit;

- chagrijnig personeel. Ik hoef geen 20 jarig slank Thais poppetje. Maar ik wil wel een beleefde steward(ess). Meermaals ervaren hoe ik en anderen werden afgeblaft door een KLM stewardess. Nog nooit gebeurd bij welke andere maatschappij. Het is dus wel een klm dingetje, hoewel BA het ook schijnt te hebben. Dealbreaker.
- Moderne toestellen vind ik heel leuk, maar is geen dealbreker. Maar klm vliegt echt met oude meuk.
- KLM is duurder. Actieprijzen komen zelden in de buurt van de concurrentie. Dealbreaker.
- Seat pitch (stoelafstand) is 31 inch en dat is minder dan de standaard (intercontinentaal). En dat voor een maatschappij uit Nederland, waar de mensen gemiddeld best lang zijn. Dealbreaker.
- Vliegtijden zijn goed, maar er zijn ook goede opties bij andere airlines
- non stop heeft niet mijn voorkeur vandaag de dag.
- Als ik dan toch opteer voor non-stop, dan EVA Air met standaard 2x 23 kg. Bij KLM standaard 7 kg, bijbetalen voor koffers.

Als ik weer naar Thailand vlieg (december) dan probeer ik THAI. Mooi toestel, goede service. Over de tijden kom ik wel heen.
Ik ga er maar vanuit dat dit een zeer persoonlijke mening is..... Frequent Flyer en eigenlijk altijd vriendelijke crew, ja ook als ik economy vlieg. Wat allemaal als dealbreaker wordt genoemd heb ik nog nooit ervaren. Andere vliegmaatschappijen hebben ook zo hun "puntjes". Maar goed, ook dit is mijn persoonlijke mening.

Zonder moeite

Legende
4 jun 2019
1.806
1.482
Je hoeft het niet met me eens te zijn, maar om dat te kwalificeren als gezwets vind ik nogal onfatsoenlijk. Jij kunt niet oordelen over mijn ervaringen, dus doe dat dan ook niet.

Tot slot, KLM is geen local business, maar Frans. Andersom zou ik ook zeggen (tegen KLM): help je eigen burgers (als je vindt dat ze Nederlands zijn) ipv hen te bedonderen met hoge tarieven.
Ik kom voor mijn werk op aardig wat plekken dat kun je hier soms ook lezen, altijd klm nooit gezeur, altijd up to date personeel en duur? Ja de klm piloten behoren tot de best betaalde ter wereld en als hij dat ding veilig aan de grond zet mag hij alles verdienen wat hij wil. Ik ben er zo een ben frequent flyer heb ook van die delftsblauwe dingen maar die geef ik weg aan mijn dochter nee KLM niks dan goeds!

Sklaas

Toogplakker
25 mrt 2017
209
320
Zit nu in Bangkok, heb daar ook een TF contact gehad: ST 2500THB (vraagprijs was 3000, maar ik vroeg of 2500 mogelijk was), 23 jaar, 156cm, 41kg en echt een plaatje om te zien. Helaas geen NZC mogelijk. Ze begon er zelf niet over in de chat en ik vroeg er zelf ook niet naar. Dus pas in kamer gevraagd of "no condom" ook mogelijk was, toen ze vroeg of ik een condoom had en op mijn ontkenning zelf een condoom tevoorschijn toverde. Helaas bleek dat niet mogelijk, ook niet tegen bijbetaling (ze weigerde op een weliswaar schattige doch besliste manier). Wel was er PZC, en kon ik haar vingeren en beffen.

Misschien omdat het een drukke dag was geweest, en omdat het al erg laat was (2 uur 's nachts), lukte het niet meer met condoom. Dat zag ik al aankomen toen ze telkens haar best deed: ze nam mijn brandslang in de mond gef het een heel behoorlijke beurt, en kreeg er zo ook wat leven in, maar zodra ze de condoom eromheen probeerde te doen, verslapte de boel. Gelukkig zijn er andere manieren, dus ik liet haar weten dat we het anders gingen doenm: zonder condoom, maar met de hand van Mr DIY. Gelukkig bleef ze haar best doen en mocht ik haar lichaampje in alle mogelijk posities plaatsen. Op haar knieën aan beide zijden naast mijn hoofd, terwijl ze haar billen en poesje langzaam op mijn mond laat zaken, en ik van onderen zicht heb op haar mooi lichaampje met mooie ronde borstjes, die ik lekker mocht kneden. Echt mooi perspectief. Of op haar zij tegen me aan liggend met haar mooie perenborstjes boven mijn mond, haar linkerbeen over mijn buik. terwijl ik met mijn linkerarm onder haar middel over haar heerlijke ronde billen en het spleetje ertussen kon wrijven (met vingers die tussen de lipjes door af en toe "zomaar" naar binnen glipten).

Uiteindelijk liet ik haar in een 69 positie over me heen buigen, met haar billen vlak voor mijn neus, en haar mondje heerlijk likkend aan de lollipop. Het zicht op die prachtige jonge strakke ronde billen op kus-afstand, met het sappige stukje ertussen, dat zich glinsterend opent als ik de lipjes opzij lik, wond me voldoende op om ook de vermoeide strijder down under weer wakker te krijgen. Met haar lippen op de helm en met de hulp van Mister DIY, kwam ik alsnog vrij snel klaar. Ik was blij, zij was blij, en ze kon toch nog op tijd naar huis met wat welverdiende cash in haar handtasje.

Laatst bewerkt:

timtim

Ervaringsdeskundige
26 jan 2016
255
80
Met Ethiad wil ik nooit meer vliegen. Bandidos.
Bij de terugvlucht in April was ruimbagage niet inbegrepen. Als ik de extra kost ervan wou vragen moest ik eerst een boekingsnummer invullen. Dus eerst boeken en dan pas ... Aangezien de vlucht zelf ietsje goedkoper was toch maar geboekt. En dan kwam de verassing, 320€ bij te betalen voor 15kg ruimbegage!! Was duurder dan de waarde van de valies met inhoud. Maar toch laat je die niet achter, dus betaald. Al met al dus veel duurder dan voorgeschoteld. Ethiad, NEVER AGAIN.

Moggie

Ervaringsdeskundige
30 jul 2015
611
767
@timtim Dat was een dure grap. Ik neem aan dat de heenvlucht met een andere maatschappij was, waarbij de ruimbagage wel inbegrepen was? Heb je toen niet gezien dat het voor de terugvlucht met Etihad niet inbegrepen was? Normaal gesproken krijg je wel een waarschuwing van de site als je boeking eigenlijk bestaat uit twee aparte boekingen bij verschillende maatschappijen, die hun eigen voorwaarden hanteren.

timtim

Ervaringsdeskundige
26 jan 2016
255
80
Het was een pakketboeking via Ch***tickets. Heenreis was met Thai-Airways, waar de bagage inbegrepen was. Ook perfecte bediening. Terugreis was met Ethiad, (Abu Dhabi ) en wel gezien in de kleine lettertjes dat 'ruimbagage' niet inbegrepen was. Getelefoneerd, maar niemand aan de lijn te krijgen, behalve een AI-bot die niet kon antwoorden op de vraag hoeveel toeslag er te betalen was. Ik kon enkel verdere info krijgen als ik op de website het boekingsnummer invulde. Wat ik dus nog niet had. (kip of ei situatie)Omdat door de oorlog ginder alles niet vlot gepland kon worden toch gekozen voor de 'zekerheid' van een bekende vliegmaatschappij. Ik kon pas op einddatum van mijn reis te weten komen bij het inchecken hoeveel er apart bijbetaald moest worden. Heen en terug zat ik dus zo rond de 2000€, mede door last minute boeking. Gigantisch dus. Ook slechste bediening aan boord ooit meegemaakt door personeelstekort. Vanaf nu, never Ethiad again.

tim

Ervaringsdeskundige
16 jun 2015
613
430
ik ga nooit met de arabs vliegen. Geen cent steun aan onmenselijkheden of vrouwonvriendelijken. Ik kende een indonesische stewardess die voor Emirates werkte (wel meer dan 10 jaar geleden) en hoorde van haar verhalen dat je als vrouw beetje opgesloten zat.
Ik steun EU vliegmaatschappijen voornamelijk Lufthansa en KLM. Deze keer Austrian Airlines. Weet ik waar ik aan toe ben ben als men rechtstreeks boekt en niet via rare portalen.

Spacemonkey

Toogplakker
31 mei 2026
27
52
Ik steun EU vliegmaatschappijen voornamelijk Lufthansa en KLM. .
Dat doen we allemaal dankzij subsidie, schenkingen (denk aan de miljarden (!!) Corona gelden die niet terugbetaald hoeven te worden,), de leningen (die wel zijn terugbetaald). Dat krijgt de gewone MKBer niet. Je kunt beter de bakker en groenteboer steunen in plaats van KLM of de ING.

Laatst bewerkt:

JeroenNL

Ervaringsdeskundige
25 aug 2015
257
120
Meestal vlieg ik business naar Azie met KLM. Dan begint de vakantie al bij het vertrekken. Wat hierboven gezegd wordt dat het KLM personeel niet het leukste is, is zeker waar. Bij KLM hebben de oude taarten die het langste in dienst zijn de eerste keuze waar ze heen mogen vliegen.

Mijn selectie criteria de laatste tijd zijn: 1) alleen rechtstreekse vluchten en 2) er moet fatsoenlijk Wifi aan boord zijn (wat bij KLM long distance tegenwoordig altijd is. Die wifi zorgt ervoor dat ik veel minder slaap en gewoon lekker youtube of zo stream en dan zijn die tien uur zo voorbij. Ik overweeg zelfs om niet meer business te vliegen. Die 1500-2000 euro extra zijn heel veel gevulde kutjes en kontjes (inclusief die van mij) in BKK en Pattaya ;).

Mari1256

Toogplakker
3 apr 2015
69
45
Zo heeft iedereen zijn voorkeur; mijn selectie criteria zijn juist: nooit rechtstreeks, altijd tussenlanding in de zandbak, dus Emirates, Etihad of Qatar; en altijd premium economy........

Terug
Naar boven