SOA-Attest

LOVERALFA1

Ervaringsdeskundige
7 apr 2015
327
52
Hoi Collega Wandelaars,
.
Heb al een 2-tal keren voorgehad dat een dame weliswaar adverteert met "Bare mogelijk" maar éenmaal ter plaatse, blijkt dit begrip toch voor interpretatie vatbaar te zijn...
.
Ik verklaar mij nader...
.
Zegt de dame : ja, dit is mogelijk als je over een "soa-attest" beschikt...
.
Vraag nu is : WAAR kan je dergelijk "attest" bekomen ? (of is dit iets fictief..)
.
Hier en daar lees ik weliswaar dat dit via uw huisdokter kan worden bekomen. Zelf heb ik daar wel geen kennis van want jaarlijks wordt mijn bloed wel "getest" maar dit heeft dan betrekking op "andere zaken" (cholesterol, enz..) maar zeker NIET over SOA's....
.
Trouwens, deze bloedtest neemt steeds enkele dagen ter beschikking en dan wordt via de "telefoon" medegedeeld of er al dan niet problemen zijn..
.
M.a.w. ik ontvang nooit iets "schriftelijk"...
.
Als dit attest bestaat, moet dan expliciet gevraagd worden voor een "schriftelijke attest" bij de huisdokter of...moet ik naar het één of ander center om zo'n attest aan te vragen ???
.
Wie heeft effectief ervaring hiermee en kan mij (en anderen) hierover iets concreets zeggen..
.
LA

Ajax3Stars

Legende
28 mrt 2015
1.000
20
Je gaat langs je huisarts, laat je testen op SOA en vraagt de uitslag op een papiertje (wordt sinds januari 2015 niet meer vergoed, dus op eigen rekening, meer dan 100 euro).

A

Anonymous

Guest
Best even verduidelijken of de reactie over Belgie of Nederland gaat. De situatie is namelijk verschillend per land.

A

Anonymous

Guest
Als een medische handeling niet meer door de verzekering wordt vergoedt dan kan het alleen maar NEEderland zijn :evil:

A

Anonymous

Guest
Tsja, Nederlands op zn smalst. Zullen we gelijk maar rokers zelf hun chemokuur laten betalen? Wel zo 'eerlijk' tegenover de niet rokers, toch?

nestorix

Toogplakker
7 apr 2015
201
7
alsof zo'n testresultaat op papier trouwens alles zegt.
incubatie tijd van hiv is minstens 3 maanden, en voor 5% daarvan zelfs 6 maanden.
en meerdere andere soa's hebben ook incubatie tijd nodig.
(niet te zien maar wel besmettelijk)

maw als ik vorige week zaterdag een bloedtest doe, en ik krijg vrijdag uitslag, met alles goed, en ik heb in die zelfde week een clamidia infectie opgelopen zonder dat ik dat zou weten, kan ik toch met die dame neuken, want de uitslag was op papier goed..

over schijnveiligheid gesproken.

en idd nederland is achterlijk om soa test uit verzekering te halen, betaal al genoeg.

citytripper

Snuffelaar
1 mei 2015
17
0
Aangezien sommigen onder ons de vraag stellen. Lijkt het me misschien nuttig om onder een aparte rubriek deze praktische vraag te posten.

..met name: ..." hoe kom je snel aan een attest dat je kan voorleggen aan een DVP.." ? ( er zijn dames die dit vragen)

Mijn dokter bevestigd zijn verslag via telefoon. Zijn er andere mogelijkheden die als geldig bewijs kunnen dienen?

Test kits die men kan bestellen?

LOVERALFA1

Ervaringsdeskundige
7 apr 2015
327
52
citytripper zei:
Aangezien sommigen onder ons de vraag stellen. Lijkt het me misschien nuttig om onder een aparte rubriek deze praktische vraag te posten.

..met name: ..." hoe kom je snel aan een attest dat je kan voorleggen aan een DVP.." ? ( er zijn dames die dit vragen)

Mijn dokter bevestigd zijn verslag via telefoon. Zijn er andere mogelijkheden die als geldig bewijs kunnen dienen?

Test kits die men kan bestellen?
.
-> Heb dezelfde vraag ook reeds gesteld. Zonder al te veel succes. :shock: Blijkbaar is de situatie in Nederland anders dan in België.
.
Zelf ben ik van België en dezelfde "werkwijze" zoals die van u (telefonische mededeling) is ook van toepassing in mijn situatie..
.
Heb ook al gezien dat er "testkits" bestaan, de vraag blijft inderdaad of die AANVAARD worden door een DVP. :?:
.
Diegene die ZONDER wensen te vrijen, lopen steeds een "risico" ! Ongeacht een test aangezien bepaalde SOA's zich pas weken (zelfs maanden) later manifesteren en een test dit verschil in tijd NIET ALTIJD correct kan beoordelen...
.
LA

A

Anonymous

Guest
Begrijp ik het goed dat je in Belgie geen uitdraai kan krijgen van een uitgevoerde test, of dit nu soa betreft of iets anders? Hier heeft een patient altijd inzicht in zijn medisch dossier en heeft het recht er mee te doen wat hem/haar uitkomt.
Is er tóch nog iets beter in de Nederlandse gezondheidszorg (voor zolang als het duurt) :)

LOVERALFA1

Ervaringsdeskundige
7 apr 2015
327
52
PeeweeHerman zei:
Begrijp ik het goed dat je in Belgie geen uitdraai kan krijgen van een uitgevoerde test, of dit nu soa betreft of iets anders? Hier heeft een patient altijd inzicht in zijn medisch dossier en heeft het recht er mee te doen wat hem/haar uitkomt.
Is er tóch nog iets beter in de Nederlandse gezondheidszorg (voor zolang als het duurt) :)
.
Heeft eerder met verschil in werkwijze te maken...
.
Ik maak nu een afspraak met de dokter. Die vraagt om minimum 6 uur ervoor niets te eten of te drinken (noemen ze nuchter zijn - lol). Dan wordt er bloed getrokken in buisjes. De dokter duidt dan op een formulier aan WAT er moet worden getest. Dan worden die staaltjes vervolgens afgehaald door een koerier. (om 18.30u in mijn geval)
.
En....2 of 3 dagen later mag ik BELLEN of er "iets" is dat niet in orde is.. DUS, het opvragen gebeurd per TELEFOON.
.
Ik spaar dus een verplaatsing en een visite(kost) uit bij mijne huisarts... :roll: (in Nederland dus een 2de keer betalen ?) ;)
.
LA

A

Anonymous

Guest
In Nederland ga je naar de huisarts voor een labformulier. De arts geeft aan wat er onderzocht moet worden, waarna er bloed wordt getrokken. Sommige artsen doen dit zelf, soms moet je naar een andere locatie. Je kunt hier idd ook bellen voor de uitslag, maar je kan ook gewoon naar de assistente gaan om ter plaatse vragen wat de uitslag is en kun je een uitdraai van het labonderzoek krijgen.

LOVERALFA1

Ervaringsdeskundige
7 apr 2015
327
52
Ajax3Stars zei:
In Nederland moet je zelf voor de kosten opdraaien, en in Belgie???
.
Ziekenfonds betaalt een groot deel van de dokterskosten !
.
Het labo stuurt een apart faktuur...DENK dat daar ook wat tussenkomst op is... (ben niet 100 % zeker)
.
LA

wegkapotjes

Toogplakker
28 apr 2015
47
0
Mijn huisarts zend mij altijd direct door naar "het Diagnostisch Centrum" Die zenden de uitslag wanneer de assistente er naar vraagt, door naar de huisarts tenminste: (als je er om vraagt, anders blijft het liggen in eerdergenoemd centrum). Of je krijgt het telefonisch door via de dokters assistente, en je kunt het kopij dan gelijk via haar opnieuw schriftelijk verkrijgen.
Grts. wegkapotjes

Thirza soaaids

Toogplakker
3 jul 2015
134
12
Beste mensen,

Een soa-test is een momentopname.
Een papiertje of 'attest' zegt iets over het moment dat het bloed werd geprikt of in het potje werd geplast.
Zodra je na het laten doen van de test weer seks hebt met iemand, met wie dan ook, kun je het 'attest' eigenlijk wel weggooien. Dat geldt vooral wanneer het gaat om prostitutie (klanten en prostituees).

Tuurlijk is testen zinvol. Om de vinger aan de pols te houden en er op tijd bij te zijn mocht je een keer de pech hebben dat je een soa hebt opgelopen.
Maar onthou dat een soa-test een diagnostisch middel is. Het is geen preventie!

Vriendelijke groet,
Thirza soaaids.

Cerato

Legende
16 jun 2015
3.476
2.159
Dat schreef Erasmusmc destijds ook zo vaak, nou, die werd daardoor flink uitgekotst.
Hele discussie over privacy schenden terwijl dat helemaal niet zo was, maar ja, iedereen denkt dat ze de wet beter kennen dan een ander.
Geen echte naam, geen woonadres, geen geboortedatum niks melde hij. Waarop baseerde men dan dat privacy geschonden werd?
En zelf was dame niet bereid tegendeel te bewijzen (lijkt Roosje wel!) En ging ineens met condoom werken en daarna verdwenen uit het circuit.
Hoop dat deze nieuwe soa medewerker hier een beter begrip krijgt en dat men hem serieus neemt.

A

Anonymous

Guest
Cerato zei:
Dat schreef Erasmusmc destijds ook zo vaak, nou, die werd daardoor flink uitgekotst.
Hele discussie over privacy schenden terwijl dat helemaal niet zo was, maar ja, iedereen denkt dat ze de wet beter kennen dan een ander.
Geen echte naam, geen woonadres, geen geboortedatum niks melde hij. Waarop baseerde men dan dat privacy geschonden werd?
En zelf was dame niet bereid tegendeel te bewijzen (lijkt Roosje wel!) En ging ineens met condoom werken en daarna verdwenen uit het circuit.
Hoop dat deze nieuwe soa medewerker hier een beter begrip krijgt en dat men hem serieus neemt.
Oh man, die erasmusMC weer die alle info van Google ging halen. Goede desktop arts die gozer. En op eens was hij ook niet meer te vinden. Apart zeg.
Ik ben vrij zeker dat SOA nederland weten wat ze r over hebt. Ook wat privacy betreft want ze zou niet op een forum roepen dat iemand wat heeft.

Cerato

Legende
16 jun 2015
3.476
2.159
Ja, roep maar wat je wilt maar hij heeft mij en Lekker Ding toch mooi geholpen en dat kwam beslist niet van internet hoor want het was iets heel aparts waar zelfs gemiddelde arts niet uitkwam of op kwam.
dus mijn krediet heeft hij nog steeds.
En ineens verdwenen ja, omdat hij over die dame de uitslag niet online mag zetten ivm privacy.
Dame zelf wilde ook haar test niet laten inzien en werkte ineens mc en verdween kort daarop uit het circuit.
Dus onzin? Nee, daar geloof ik niet in hoor. Maar denk ervan wat je wilt verder, ik ben er nog steeds dankbaar voor dat ik hulp kreeg van hem.
En dat was dus echt in zijn ziekenhuis en niet via internet dus lul niet over internet kennis Samurai, dat is pas een leugen!

Terug
Naar boven