Rekeningnummer vs naam

Johan65

Ervaringsdeskundige
1 jun 2018
421
348
In België gaat het vanaf 09 oktober ek. verplicht zijn om bij een overschrijving de juiste naam te gebruiken die gekoppeld is aan het rekeningnummer.
Ik betaal soms een dvp wel eens per overschrijving omdat sommigen ook op hun bank nog maar moeilijk terecht kunnen met hun cashgeld en ze vinden het dan makkelijker dat het bedrag rechtstreeks op hun rekening overgemaakt wordt.
Maar op die manier moeten dvp wel hun privacy opgeven natuurlijk.
Ook diegenen die eventueel een voorschot durven vragen (iets wat ik overigens niet doe...)

lieverleffe

Ervaringsdeskundige
7 mei 2015
856
525
Is verplicht in heel Europa. Nederland, Frankrijk en zelfs Engeland gebruiken dat nu al.

johndk

Toogplakker
1 jul 2024
147
168
Overschrijving kan gewoon plaatsvinden, als de het niet matcht, enkel krijg je een waarschuwing als consument

Johan321

Legende
8 sep 2020
1.150
1.050
Ik heb ook al betaald met een directe overschrijving via phone bank app, maar wel enkel voor een Belgische dvp waar ik al een hele tijd nu en dan mee afspreek en die ik zgn. 'ken', zeker geen buitenlandse meiden. Zij vond het geen probleem dat ik haar echte naam kende, en zij wist dus ook die van mij na de overschrijving.

De reden was inderdaad dat ze zo kon vermijden om een hele hoop cash geld bij haar bank te laten innen. Belgische banken kunnen/moeten nl. vragen naar de herkomst van een grote som cash ivm strengere regels rond witwaspraktijken.

En de dame in mijn geval heeft wel zo'n aura van sexy hoer en kreeg dikwijls vuile blikken van de bankbedienden die snel doorhadden waar de euro's vandaan kwamen 😏

Paultje59

Ervaringsdeskundige
13 aug 2016
678
146
Toen ik 50 jaar geleden bij een bank in Nederland ging werken werd er al handmatig naamnummercontrole uitgevoerd.

waailap

Toogplakker
28 okt 2021
214
210
In Nederland krijg je bij overboeking naar ander Nederlands nummer zelf gewoon de naam te zien van wie de rekening is.

Als je zelf invult Herman Janse krijg je de vraag/opmerking dat de rekening van JGM Janssen is bijvoorbeeld.

beffer007

Legende
3 mei 2015
4.017
574
Ja bij Tikkie staat ook je officiele naam er bij daarom doe ik dat niet.
En jij ziet uiteraard de naam van de tegenpartij waar het op gestort is.

Terug
Naar boven