Partnerwaarschuwing

Wellens

Ervaringsdeskundige
2 mei 2015
321
5
De dokter kan dit toch niet controleren? Hij moet zijn patiënt uiteraard wel aanmanen zijn bedpartners te waarschuwen. Bij mijn eerste soa heb ik de hele uitleg gekregen, wat er allemaal mogelijk was ivm meldingen + soort van flyer/foldertje van soa's. Vaak zal je ook nog de uitleg krijgen waarom het zo belangrijk is om iedereen in te lichten en zo verder.

Thirza soaaids

Toogplakker
3 jul 2015
134
12
Verloren zei:
(...)
  • Gonorroe (dit vanwege het opduiken van een groot aantal resistente stammen
  • Syfilis
  • Hepatitis
(...)

Beste Verloren en anderen,

Net zoals testen op soa's niet verplicht is (in Nederland), is het waarschuwen van anderen ook niet verplicht.
Niet voor het individu in ieder geval. Soms is een soa nog meldingsplichtig. Nederland en België kunnen hierin verschillen.

Het advies is om je partners te waarschuwen als jij een soa blijkt te hebben. Uiteraard is het aan de orde in het post-test-gesprek dat de arts/verpleegkundige met klem dit advies geeft. Het is vervolgens aan degene met de soa zelf of hij/zij zal waarschuwen en aan de gewaarschuwde partners zelf of zij de keuze maken zich te laten testen.
Als je een test-uitslag van de GGD of je huisarts kun je een code krijgen om via de website Partnerwaarschuwing anoniem je partners te waarschuwen.

Sinds invoering van de nieuwe Infectieziektenwet van 1999 is syfilis niet meer meldingsplichtig in Nederland.
Gonorroe is ook geen meldingsplichtige infectieziekte.
Hepatitis B is een meldingsplichtige aandoening - door de arts en zonder noemen van de persoon.

Vriendelijke groet,
Thirza soaaids

Verloren

Toogplakker
13 sep 2016
32
0
Thirza soaaids zei:
Sinds invoering van de nieuwe Infectieziektenwet van 1999 is syfilis niet meer meldingsplichtig in Nederland.
Gonorroe is ook geen meldingsplichtige infectieziekte.
Hepatitis B is een meldingsplichtige aandoening - door de arts en zonder noemen van de persoon.
Beste Thirza,

Zoals op de link die ik gaf (en anderen) te lezen valt zijn zowel Gonorroe als Syfilis meldingsplichtig in België.

Terug
Naar boven