Ook in België gratis SOA test mogelijk

Peterke

Toogplakker
6 apr 2015
69
17
Ik heb dit reeds geplaatst in het topic "Gratis soa-test voor klanten van sekswerkers!!" , maar daar gaat het mogelijk minder aandacht krijgen dan dat ik dit ook even afzonderlijk post.
@ Mods : ik weet niet of ik hiermee een regel overtreed, in dat geval mijn excuses. Maar ik kan blijkbaar het originele bericht ook niet meer verwijderen.

Je kan dit in België wel gratis laten doen bij het Tropisch Instituut, indien je nog geen symptomen hebt die wijzen op een SOA. Ik heb dit een tweetal weken zo gedaan, (en het resultaat was gelukkig positief aangezien alles negatief was :giggle:);

https://www.itg.be/nl/clinics/maak-een-afspraak/hiv-en-soas, selecteer 2 de optie en dan doorklikken. Op de vraag "Had je minder dan 72 uur ...", antwoord je neen, en dan op de volgende pagina krijg je de vraag "Heb je symptomen die wijzen op een soa" antwoord je neen. Je kan dan een afspraak maken met een verpleegkundige die een bloedstaal en urinestaal neemt, waarvan je een paar dagen later het resultaat kan afhalen. Als je wel symptomen hebt, moet je een afspraak maken met een arts, en dan is het wel betalend. Je kan ook vragen om uw huisarts niet te verwittigen als je dat wenst. Succes ermee.

Laatst bewerkt:

mitchelvd1990

Toogplakker
14 jan 2017
83
23
Merkwaardig dat het gratis is als je juist geen symptomen hebt. In Nederland kun je gratis terecht (mits ze capaciteit hebben) bij de GGD als je wel klachten hebt of tot bepaalde risicogroepen behoort.

0o0

Toogplakker
25 dec 2015
184
61
Test zonder arts kost me daar 30€ denk ik?
Enkel een hiv test is gratis.
Ik spreek dan over 2022, kan altijd dat dit veranderd is.

Voormalig lid 29943

Toogplakker
6 jun 2022
112
38
Ik heb dit reeds geplaatst in het topic "Gratis soa-test voor klanten van sekswerkers!!" , maar daar gaat het mogelijk minder aandacht krijgen dan dat ik dit ook even afzonderlijk post.
@ Mods : ik weet niet of ik hiermee een regel overtreed, in dat geval mijn excuses. Maar ik kan blijkbaar het originele bericht ook niet meer verwijderen.

Je kan dit in België wel gratis laten doen bij het Tropisch Instituut, indien je nog geen symptomen hebt die wijzen op een SOA. Ik heb dit een tweetal weken zo gedaan, (en het resultaat was gelukkig positief aangezien alles negatief was :giggle:);

https://www.itg.be/nl/clinics/maak-een-afspraak/hiv-en-soas, selecteer 2 de optie en dan doorklikken. Op de vraag "Had je minder dan 72 uur ...", antwoord je neen, en dan op de volgende pagina krijg je de vraag "Heb je symptomen die wijzen op een soa" antwoord je neen. Je kan dan een afspraak maken met een verpleegkundige die een bloedstaal en urinestaal neemt, waarvan je een paar dagen later het resultaat kan afhalen. Als je wel symptomen hebt, moet je een afspraak maken met een arts, en dan is het wel betalend. Je kan ook vragen om uw huisarts niet te verwittigen als je dat wenst. Succes ermee.
Op hoeveel dagen had je de uitslag?

Kwillem1

Toogplakker
19 mei 2022
41
46
Persoonlijk ben ik van mening dat diegene die het risico loopt ook maar moet betalen om het te laten testen en dat dit niet dient te gebeuren op kosten van de belastingbetaler. Ik wil eigenlijk niet meebetalen omdat er mensen zijn die een risico van bare neuken nemen en dan getest of genezen moeten worden. Dat zijn kosten die ze zelf mogen dragen.
Dat is iets helemaal anders dan dat je een ziekte oploopt zoals griep, of nog erger kanker, of andere zaken. Dat zijn behalve longkanker of leverkanker door te veel te roken of te drinken geen zaken waar je invloed op hebt. Daar ben ik van mening dat het gemeenschapsgevoel wel telt.

jonathan_sb2

Ervaringsdeskundige
19 jun 2022
286
250
@Kwillem1 , ...

Ter uwe info, over "longkanker of leverkanker door te veel te roken of te drinken" : In feite wordt te veel roken of drinken veroorzaakt door cumulatieve trauma's die aan individuen zijn opgelegd door mensen in de samenleving.

Dus, gezien dat deze kankers consequenties zijn van traumatiserende acties door mensen van de maatschappij, en niet de faut van deze individuen, is het aan de maatschappij voor de zorg van deze kankers te betalen.

Referentie, o.a. : het boek door Dr. psychiater Bessel van der Kolk, "Traumasporen : het herstel van lichaam, brein en geest na overweldigende ervaringen".

Gelukkig ook, in het voordeel van de maatschappij, heeft de maatschappij de wetenschappelijke onderzoek betaald rond SOAs, preventie inbegrepen.

Johan321

Legende
8 sep 2020
1.150
1.050
LOL wat een onzin, als je overmatig rookt en/of drinkt is dat gewoon jouw individuele verantwoordelijkheid. Heeft geen zak met trauma's te maken maar met simpele verslaving die op jonge leeftijd begint… de reden: sociale aanvaardbaarheid van (veel) alcohol drinken op elk moment van de dag. En roken was/is 'cool' voor jongens en het 'houdt meisjes slank' (want minder eetlust). Just say no.

De wokies met hun lullige "het is niet jouw fout hoor, je kan er niet aan doen" doctrine, het is gewoon crap 💩

Maar onzin van psychologen, psychiaters, life coaches en well-being trutjes verkoopt gewoon goed 😂

Terug
Naar boven