Nettiquette op dit forum

Voormalig lid 1013

Ervaringsdeskundige
18 jun 2015
930
1.102
" U stemt ermee in de Service niet te gebruiken om inhoud te plaatsen die lasterlijk, beledigend, hatelijk, bedreigend, spam of spamachtig is, die waarschijnlijk beledigend is, inhoud voor volwassenen of aanstootgevende inhoud bevat, persoonlijke informatie van anderen bevat, risico's bevat op inbreuk van het auteursrecht, onwettige activiteiten aanmoedigt of anderszins wetten overtreedt. U bent volledig verantwoordelijk voor de inhoud van en eventuele schade die voortvloeit uit die inhoud of uw gedrag."
En dan is er nog de interpretatie natuurlijk :) . Wedden dat mijn oma dit hele forum aanstootgevend vindt?

Inderdaad GertG, je kan het niet allemaal te strak stellen. Maar het is wel goed dat er wat omschreven is. En dan zeker als het discrimineren is of vervelend op de persoon gespeeld wordt. Ik denk dat de MOD's daar over het algemeen prima op ingrijpen.

Moderator

Moderator
NZC Staff
9 nov 2020
2.319
1.004
En als er een keer onterecht ingegrepen wordt gewoon een PM sturen!
Ik zal geen overloze discussies via PMs gaan voeren maar het kan natuurlijk dat ik per ongeluk eens iets teveel wis oid.

GertG

Legende
23 sep 2023
1.213
1.287
Het gaat over netiquette.
Op de persoon spelen is al geregeld in netiquette.

Je discussieert over de inhoud van berichten maar vermijdt aanvallen op de persoon van de poster. Op de persoon reageren wordt ook wel ad hominem reageren genoemd.
Het is een onaangename gewoonte die niet zelden stevige reacties oproept.
Het werkt contraproductief en voegt niets toe aan de discussie.

De moderatoren van dit forum hebben hun handen vol aan hele volksstammen die er maar op los quoten ondanks dat ze al langer actief zijn op nzcforum.
De regel over quoten is bedoeld om het forum overzichtelijk te houden. Dat lijkt me duidelijk.

Ik stel voor gangbare netiquette nog eens kort en bondig samen te vatten en dat postje als sticky beschikbaar te houden voor gebruikers van het forum.
De moderatoren hoeven dan niet voor de tien miljoenste keer toe te lichten waarom ze die onnodige quote verwijderd hebben. Even verwijzen naar de sticky is voldoende.

Ik ben 14 jaar moderator geweest op een internationaal forum over fotografie.
Deelnemers waren gevorderde amateurs en professionele fotografen.
In veertien jaar tijd maar aan een persoon een permanente ban uitgedeeld.
Het was ook nog een Nederlander. Die prutser vond het nodig een deskundige op het gebied
van digitale fotografie zeer lasterlijk te bejegenen.
Als moderator was ik blij dat iemand die op dit gebied bij NASA en KODAK onderzoek gedaan heeft te verwelkomen om met zijn kennis deel te nemen aan discussies.

Wanneer er belangstelling is voor een soepel tekstje dat kan dienen als sticky hoor ik het graag.
Het kan helpen om dit forum wat prettiger leesbaar te houden en het werk van de moderatoren wat te verlichten.

Laatst bewerkt:

Herne

Ervaringsdeskundige
8 jan 2022
403
152
Een belangrijke regel die volgens mij vaak vergeten wordt: "Do not feed the trolls". Ook dat zou de moderatoren veel werk schelen.

GertG

Legende
23 sep 2023
1.213
1.287
Trolls, er zijn toch geen trolls hier op nzcforum?

Met wat meer aandacht voor vorm en inhoud zou dit forum wat aangenamer zijn om te bezoeken.
Mijn voorlopige conclusie is dat het er niet in zit.

Moderator

Moderator
NZC Staff
9 nov 2020
2.319
1.004
@GertG toelichting?
Vanaf deze week wordt er echt wel harder ingegrepen op onzin berichten bv

bobbeltje2

Ervaringsdeskundige
21 jul 2017
370
100
Even een andere vraag, of het echt onder etiquette valt weet ik niet maar hoe gaan we om met evenementen en dames die in meerdere provincies werkzaam zijn of van provincie veranderen. Voorbeeld bijvoorbeeld Fenny die dan weer in Limburg en dan weer in Antwerpen zit, Elle N die van Oost (of West) Vlaanderen naar Limburg hopt en weer terug of de Meisjes van Bij ons die van Boom naar Kruibeke gaan.

Los van het feit dat er een aantal mensen zijn bij, met name bij GB, die alles onder GB Antwerpen plaatsen terwijl het bv in Heppen, Kruibeke of de Pinte te doen is, ze vermelden die plaatsnaam zelfs in de topictitel.
Ik ben zelf erg enthousiast kaartenlezer, hobbytopograaf en hobbygeograaf en laat ik van mijn hart geen moordkuil maken, dit is denk ik wel min grootste ergernis hier.

GertG

Legende
23 sep 2023
1.213
1.287
Je kunt het ook positief opvatten. Wees blij dat je nog ongeveer kunt vaststellen waar de activiteit plaats vindt.
Er zijn inmiddels aanbieders die een halve wereldreis maken.

Terug
Naar boven