Nettiquette op dit forum

Voormalig lid 1209

Ervaringsdeskundige
5 jul 2015
607
319
Sinds jaar en dag bestaat er op internet een regel die zegt dat je bij de reactie op een voorgaand bericht, nooit de volledige tekst quote van het voorgaande bericht, maar alleen dat gedeelte waar je op reageert. Zo is het ook terug te vinden in de nettiquette.

Op dit forum is die regel een eigen leven gaan leiden. Deze regel is alleen maar geldig als het om het direct bovenstaande bericht gaat. Maar soms ook om het bericht daarboven. Dit is ooit bedacht door ex-moderator CJP die weinig op had met logische regels en waarschijnlijk nog nooit gehoord had van het begrip nettiquette. Het verbaast mij dan ook dat de huidige moderators deze regel klakkeloos volgen.

Bij deze wil ik dit met de verschuldigde eerbied ter discussie stellen. Ik wil dus niet de moderators ter discussie stellen. Integendeel, ik wil hun prijzen voor het werk dat ze doen en de voortreffelijke manier waarop ze het doen. Want je kan het nooit iedereen naar de zin maken. Ga er maar aan staan.

Het enige dat ik ter discussie stel is de quoteregel. Waarom niet de internationaal erkende nettiqeutte gevolgd aangaande deze regel? En waarom wel? Omdat een goed geplaatste quote meteen duidelijk maakt waar je nou precies op reageert.

Maar als we toch bezig zijn, zou ik willen voorstellen dat de nettiquette onder alle regels zou moeten liggen. Een goed voorbeeld is te vinden op de international sexquide. Ik noem deze site omdat deze in onze sfeer ligt en heel duidelijk maakt wat ik bedoel.

Ik hoop op positieve reacties, ook van de moderators

Balzaque99

Toogplakker
20 dec 2023
134
103
Heel eerlijk... Ik snap niet waarom er zo hard gemoderate wordt op quotes die onnodig zouden zijn. Wat maakt het uit, laat ze lekker staan.

mitchelvd1990

Toogplakker
14 jan 2017
83
23
Sinds jaar en dag bestaat er op internet een regel die zegt dat je bij de reactie op een voorgaand bericht, nooit de volledige tekst quote van het voorgaande bericht, maar alleen dat gedeelte waar je op reageert.
Ik denk niet dat de moderators problemen hiermee hebben , maar wel dat het volledige bericht wordt gepost. Dit kan inderdaad vrij storend zijn als het een heel lang bericht is.

hagelslag

Ervaringsdeskundige
13 mei 2021
921
689
Klopt, soms wil je reageren op een specifieke uitspraak of deel van een voorgaande posting. Dit kan alleen door dat stukje te quoten. Als dat niet is toegestaan dan snapt de bewuste mod idd de gangbare nettiquette niet. Geeft niet, maar sta dan wel open voor voortschrijdend inzicht 😉

Voormalig lid 1209

Ervaringsdeskundige
5 jul 2015
607
319
Idd @hagelslag
Ander puntjes is als het bericht eén regel lang is, dan moet je een "volledige quote" natuurlijk wel toestaan.

hagelslag

Ervaringsdeskundige
13 mei 2021
921
689
Dan is een volledige quote niet nodig, dan kun je daar naar verwijzen door, net zoals jij doet, de persoon @ aanspreken

IYANBYAG

Ervaringsdeskundige
2 aug 2020
601
1.001
Dit zie ik in de regels in het algemene topic:

Quote geen bericht dat er net voor staat! Als er al eens iets moet gequoot worden om duidelijk te maken waarop men antwoordt, filter dan enkel het relevante gedeelte eruit en quote geen volledige en vaak overbodige tekst. (Lees hier hoe je dit best doet).

Niks mis mee toch en in lijn met wat we willen? Of gaat het om het niet eenduidig toepassen van de regel?

Of snap ik het probleem niet? Dan mss even een voorbeeld erbij…

V

Verwijderd lid 1700

Guest
Dat zijn niet de regels voor het forum.

Als je op deze site aanmeldt, dan ga je akkoord met de voorwaarden en regels die hier https://www.nzcforum.com/help/terms/ beschreven staan.

LOL, alles wat hier geplaatst wordt is voor volwassenen. En het kan redelijk aanstootgevend zijn.

U stemt ermee in de Service niet te gebruiken om inhoud te plaatsen die lasterlijk, beledigend, hatelijk, bedreigend, spam of spamachtig is, die waarschijnlijk beledigend is, inhoud voor volwassenen of aanstootgevende inhoud bevat, persoonlijke informatie van anderen bevat, risico's bevat op inbreuk van het auteursrecht, onwettige activiteiten aanmoedigt of anderszins wetten overtreedt. U bent volledig verantwoordelijk voor de inhoud van en eventuele schade die voortvloeit uit die inhoud of uw gedrag.

IYANBYAG

Ervaringsdeskundige
2 aug 2020
601
1.001
Dat lijken me meer "algemene voorwaarden". Dit zijn meer gedragsregels/ richtlijnen die wat meer tot de verbeelding spreken.

V

Verwijderd lid 1700

Guest
Dat snap ik.
Maar bij aanmelding is dat de link naar de Voorwaarden en Regels.

De regels waar jij naar verwijst zijn niet te vinden als regels. Alleen de titel van de post al...

IYANBYAG

Ervaringsdeskundige
2 aug 2020
601
1.001
Maar zeg eerlijk, wie leest nu die regels bij het aanmelden? En er wordt voornamelijk naar het algemene topic verwezen door de moderaters volgens mij. Wat dan weer overeenkomt wat pijpfitter aanhaalt. Naja. Snap het niet iig meer🤷🏾‍♂️

Walker2

Ervaringsdeskundige
26 aug 2022
367
280
Ik heb al ruim tien jaar een groot en goed lopend forum, waar de quote mogelijkheid standaard UIT staat. Kost mij een hoop discussies en het nodige werk en het forum is er nog steeds duidelijk op. In het werkelijke leven ga je ook niet iets herhalen wat een ander iemand heeft gezegd en vervolgens je eigen mening op geven.

man56

Ervaringsdeskundige
26 jan 2018
337
186
Je kunt een forumdiscussie niet vergelijken met een echt gesprek. Hier wordt vaak gereageerd op een bericht dat dagen of zelfs weken geleden geplaatst is. Als ik met de buurvrouw doorga met een gesprek wat 2 dagen geleden gestart is zeg ik ook, weet je nog van waar we het eergisteren over hadden?
Mensen hebben vaak een context nodig. Quoten is zo'n context. Maar je moet alles met mate doen, ook quoten, en alleen als het een context toevoegt.

Walker2

Ervaringsdeskundige
26 aug 2022
367
280
Klopt! Alleen maakt een beheerder zich dan afhankelijk van de gebruikers of die al dan niet forumregels lezen of nakomen. Zet je quoten aan dan ben je als beheerder voortdurend bezig met modereren op dat ene puntje, waarbij er minder aandacht is op inhoudelijk modereren.

Voormalig lid 1013

Ervaringsdeskundige
18 jun 2015
930
1.102
Een heel eenvoudig verhaal wat mij betreft:

Je quote alleen dat (kleine) deel waar je reactie echt betrekking op heeft.

Niet het hele 'lul-verhaal' van 85 zinnen en 300 woorden quoten om te reageren 'dat jij de dame wel dik vond'. Zinloos, zonde van de server capaciteit en overbodige onzin voor de lezers.

Als je reageert op de post erboven waar een halve zin in staat hoef je die ook niet te qouten natuurlijk.

Staat daar een heel epistel van een A4-tje vol, waar jouw reactie op 1 zin slaat, quote dan alleen die zin.

Volgens mij (niet flauw bedoeld) mist een aantal leden een eenvoudige 'computervaardigheid'. Quoten ze omdat ze trots zijn de 'citeren-button' ontdekt te hebben en hebben ze geen idee hoe je een deel van die quote kunt selecteren en verwijderen.

Sja, dat je kunt neuken wil nog niet zeggen dat je over enige 'computer-vaardigheid' beschikt - en omgekeerd!- . Of dat je in de Quote 500 komt te staan als je maar genoeg quote hier ;)

piet

Ervaringsdeskundige
12 dec 2015
849
800
Waarom moet je quoten als je net onder die post reageert? Slaat nergens op en totaal niet nodig gewoon. Aangezien hier best gediscussieerd wordt krijg je ellenlange pagina's met mensen die perse moeten quoten... en om welke reden als je reactie er gelijk eronder staat. Lekker belangrijk allemaal en totaal onnodig deze discussie

Voormalig lid 1013

Ervaringsdeskundige
18 jun 2015
930
1.102
@piet : Als je op een voorgaande post reageert met 83 zinnen, 512 woorden en je reactie slaat alleen op iets uit dat hele stuk van één zinnetje, dan maakt het de reactie wel duidelijk. Vooral als de reactie kort is als in "dat denk ik niet".

Dan hoeven de lezers niet te denken: "Welke van de 83 zinnen en het daarin gestelde denkt de reageerder anders over".

Snap je?

Lekker belangrijk allemaal en totaal onnodig deze discussie
Dit topic staat onder 'suggesties' op het forum. De discussie is dus een suggestie, waarin leden meedenken en discussiëren over wat er beter zou kunnen - of wat de juiste wijze is van posten binnen het forum zou kunnen zijn-.

Dat jij het niet belangrijk vindt mag en kan. Dat anderen wel hun idee willen meedelen om het forum misschien beter te maken, mag en kan ook. Als het jou niet boeit dan vooral dit draadje niet verder lezen (y)

PS: Zie je waarom ik maar een klein stukje uit jouw verhaal quote? Omdat mijn reactie daar specifiek over gaat. Nu was jouw stukje in dit geval niet zo heel groot, maar als dat wel zo geweest was dan is dit een goede manier om duidelijk te zijn.

GertG

Legende
23 sep 2023
1.213
1.287
" U stemt ermee in de Service niet te gebruiken om inhoud te plaatsen die lasterlijk, beledigend, hatelijk, bedreigend, spam of spamachtig is, die waarschijnlijk beledigend is, inhoud voor volwassenen of aanstootgevende inhoud bevat, persoonlijke informatie van anderen bevat, risico's bevat op inbreuk van het auteursrecht, onwettige activiteiten aanmoedigt of anderszins wetten overtreedt. U bent volledig verantwoordelijk voor de inhoud van en eventuele schade die voortvloeit uit die inhoud of uw gedrag."

Er zijn heel veel bijdragen in strijd met deze forumvoorwaarden.
P6 zonder condoom is verboden in Duitsland. Toch zijn er volop berichten over illegale RTC en NZC in Duitsland.

Het is duidelijk dat deze voorwaarden bedoeld zijn om aansprakelijkheid uit te sluiten.
Er wordt alleen niet op gemodereerd.

Terug
Naar boven