Lage Emissiezone Antwerpen

man56

Ervaringsdeskundige
26 jan 2018
337
186
Zelf woon ik niet ver van de Belgische grens en vóór de Coronaperiode kwam ik regelmatig in Antwerpen. Dat is een uurtje rijden. Minimaal 2 keer per jaar gingen we naar Kinepolis voor de Imra en Minerant. Parkeren daar is gratis en er was altijd wel plaats. Als we klaar waren op de beurs namen we vaak de tram van Luchtbal naar het centrum, gewoon voor de gezelligheid.

Nu is mijn vraag met betrekking tot de LEZ of mensen uit het buitenland zonder problemen met de auto Antwerpen in kunnen. Ik heb er namelijk een date op het oog.
Is het makkelijker om bij Kinepolis te parkeren en dan met het openbaar vervoer verder te reizen, of kan ik toch zonder problemen de stad in?

Ferry73

Ervaringsdeskundige
8 jan 2024
598
460
Zelf woon ik niet ver van de Belgische grens en vóór de Coronaperiode kwam ik regelmatig in Antwerpen. Dat is een uurtje rijden. Minimaal 2 keer per jaar gingen we naar Kinepolis voor de Imra en Minerant. Parkeren daar is gratis en er was altijd wel plaats. Als we klaar waren op de beurs namen we vaak de tram van Luchtbal naar het centrum, gewoon voor de gezelligheid.

Nu is mijn vraag met betrekking tot de LEZ of mensen uit het buitenland zonder problemen met de auto Antwerpen in kunnen. Ik heb er namelijk een date op het oog.
Is het makkelijker om bij Kinepolis te parkeren en dan met het openbaar vervoer verder te reizen, of kan ik toch zonder problemen de stad in?
Dat ligt aan de leeftijd van je auto.

Dodger

Toogplakker
3 dec 2018
66
55
Je kan een vergunning aanvragen.
Heb 2 jaar geleden een lang weekend Brussel gedaan.
Mijn V8 was toen 30 jaar oud en voor de Belgische wet een oldtimer.
Vergunning voor Brussel gekregen voor 5 jaar.
Helaas is deze vergunning weer niet geldig voor Antwerpen.
Wat dat betreft is het Duitse systeem van de Umwelt sticker beter.

loperken

Legende
17 okt 2016
1.795
717
Wat mij betreft is die LEZ een manier om de stadskas te spijzen.:(
Als je betaalt dan ben je ineens geen vervuiler meer,dan mag je onbeperkt rondrijden,en vervuilen.:confused:
En dan is nog maar de vraag,waar dat geld naartoegaat.Is het om de stadskas te vullen,om een bodemloze put te proberen te vullen of gaat het daadwerkelijk om het milieu?
Ik heb sterk mijn twijfels.
Daarmee wordt wederom eens aangetoond dat de auto wel degelijk een melkoe is in Belgie.(n)

man56

Ervaringsdeskundige
26 jan 2018
337
186
Dat klopt. Onder het mom van auto's weren in de binnenstad terwijl op de ring 24/24 vrachtwagens en andere diesels staan te dampen.
Vaak staan ze nog stil daar ook.

Johan321

Legende
8 sep 2020
1.150
1.050
En de Antwerpse haven en petrochemische cluster stoten een pak meer CO2 uit dan die wagens… maar ja de stadskas vullen inderdaad.

Dodger

Toogplakker
3 dec 2018
66
55
Zelfde geldt in Nederland.
Ik mag in Amsterdam niet meer met mijn pickup truck rijden (Euro3 diesel)
Een ontheffing voor 1 dag kost €56.40
De boete is €120.

3 opties:
Flink stuk offroad rijden door modder etc zodat de kentekenplaten niet meer leesbaar zijn.

Stukje ducttape over de kentekenplaat net voor de camera.
Camera registreert alleen het ingaande verkeer.

Toch maar de kentekenplaten van een Oekraïnsche "vluchteling" eraf halen en " lenen"

Deze auto's staan op veel plekken in Amsterdam en hebben geen parkeervergunning nodig: gratis parkeren!

Terug
Naar boven