Het regent soa's momenteel

Herne

Ervaringsdeskundige
8 jan 2022
403
152
Daar zijn onderzoeken naar gedaan onder PrEP gebruikers en dan zien de onderzoekers 70% minder chlamydia- en 73% minder syfilis-infecties.
Tegen gonorroe helpt het niet. Een meningokokken B-vaccinatie (2 of 3 prikken) dan weer wel.

0o0

Toogplakker
25 dec 2015
184
61
Ik moet 2 weken doxycycline nemen ivm een tekenbeet.Wil dit nu zeggen dat ik me best nog eens laat gaan,lees heb ik dan bescherming tegen verschillende soa's?
Neen, dat moet je doen een 10dagen voor je de kuur start. Doxy pakt niet altijd bij bv Mycoplasma.

deghuvo@

Toogplakker
7 sep 2021
143
131
Doxy pakt alleen chlamydia maar ook niet altijd even goed, het kan ook gonnoroe pakken maar is ook niet altijd top. Doxy geeft mij iig heel veel last van me maag dus ik vermijd die liever. Zythro en amoxilline met name zijn mijn favorieten (in hoeverre je daar van kan spreken uiteraard).

Cerato

Legende
16 jun 2015
3.476
2.159
Amoxicilline? Daar zijn al veel gonorroe stammen tegen bestand inmiddels.
Amoxicilline/clavulaanzuur of Augmentin werkt soms nog wel en ook het bekende
Ciprofloxacilline.
Toch is de nummer 1 keuze bij gonorroe nog steeds een injectie Ceftriaxon.
Amoxicilline maskeert een deel van de klachten en je denkt het is weer in orde.
Dan sluimert het vaak ongemerkt door en in no time ben je weer de klos.
Dat komt allemaal door resistentie, we rommelen maar wat met antibiotica, stoppen
als klachten verdwenen zijn of slikken het als er niets aan de hand is en dan werkt het
niet meer als je het wel nodig hebt.
Dit is echt een groot risico van zelf dokteren met antibiotica maar dat zal niet iedereen
eens zijn. Tot er resistentie optreed. Dan ben je zuur.

Voormalig lid 1013

Ervaringsdeskundige
18 jun 2015
930
1.102
Helemaal eens Cerato (y)

Helaas zie ik ook nog wel eens professionals 'een kuurtje of wat proberen achter mekaar', om dan na 3 kuurtjes eens een serieus kweekje af te nemen en eens goed in het lab te laten bekijken.

Ik zie om me heen zowel super goede professionele zorg alsook 'een hoop professioneel geknoei' helaas.

Zeker in Nederland krijg ik met regelmaat het gevoel dat de huisarts een beetje als poortwachter wordt neergezet, om niet teveel door te laten stromen naar de werkelijke professionals. Ook als de huisarts het echt niet weet.

Terug
Naar boven