Herpes

Thirza soaaids

Toogplakker
3 jul 2015
134
12
Herpes: niet ernstig, wel lastig.

Iedereen weet wel wat een koortslip is: zo'n vervelend, branderig en soms pijnlijk blaasje op je lip. Wat niet iedereen weet is dat dit blaasje veroorzaakt wordt door het herpes simplexvirus (hsv). Dit is hetzelfde virus dat herpes bij de geslachtsdelen veroorzaakt: herpes genitalis, een soa dus.

Type I en type II en orale seks
Het herpes simplexvirus kent twee types: type I is met name verantwoordelijk voor de koortslip en type II, vooral de veroorzaker van herpes genitalis. Type I en II lijken sprekend op elkaar en zijn uitwisselbaar via pijpen en beffen.
Als je bijvoorbeeld gepijpt bent door iemand met een koortslip, kun je herpes op de penis krijgen. Type I is dan de boosdoener.
Wanneer je iemand hebt gebeft met herpes genitalis, kun je een koortslip oplopen. Type II zit dan op je lip.

Orale seks is dus een duidelijke transmissieroute voor herpes.
Vandaar het advies je te laten pijpen met condoom.

Geen klachten, wel overdracht
Ook wanneer jij of de prostituee geen klachten heeft, kan er toch virusuitscheiding zijn en kun je herpes oplopen of overdragen.
Zonder klachten is de besmettelijkheid beduidend minder dan wanneer iemand seks heeft tijdens een 'aanval', oftewel de aanwezigheid van pijnlijke en branderige blaasjes gevuld met vocht.
Ook zonder klachten kun je soms besmettelijk zijn, maar dat betekent niet dat je dus altijd besmettelijk bent.
Er zijn in Nederland erg veel mensen die wel herpes hebben, maar dit niet weten, omdat zij nooit klachten hebben.

Condoom
Een condoom gebruiken bij neuken verkleint de kans om herpes op te lopen of over te dragen. Het geeft helaas geen 100% bescherming.
Er kan virus buiten de rand van het condoom zitten. Andere seksuele technieken kunnen risico zijn, zoals wederzijdse masturbatie (elkaar vingeren en aftrekken), met de geslachtsdelen tegen elkaar aanliggen of wrijven (droogneuken). En orale seks dus.

Behandeling
Er is geen geneesmiddel tegen herpes. Er zijn wel medicijnen die de ernst van de klachten aanzienlijk verminderen en de duur van de aanval verkorten.
Hoe eerder met behandeling wordt gestart, des te groter de kans dat de medicijnen effect hebben.
Ga dus altijd naar je huisarts als je klachten krijgt na een sekscontact.

Vragen over herpes?
Voor een persoonlijk en anoniem gesprek over herpes en andere soa's:
Aids Soa Infolijn: 0900 2042040 (10 cpm)
maandag t/m woensdag van 09.30 uur - 15.30 uur
donderdag en vrijdag van 13.30 uur - 15.30 uur
Je kunt ook chatten: https://soatest.sittool.net/chat

Vriendelijke groet,
Thirza soaaids

kater123

Toogplakker
7 feb 2018
186
4
Ik zou herpes aan mijn lippen hebben. Wat is dat eigenlijk? Ik moet aciclovir pakken... komt da goe?

Turpin

Toogplakker
25 feb 2019
37
39
Dat komt niet goed zo nu en dan komt het weer terug ze kunnen dat nog steeds niet genezen.😕 sterkte ermee de rest van je leven. Kijk maar ff op internet

Turpin

amazing

Ervaringsdeskundige
26 jul 2015
274
12
Dan kom je nog goed weg, mijn maat heeft het aan z'n pik, dat ziet er af en toe echt niet uit.
Dat wil je echt niet hebben.

kater123

Toogplakker
7 feb 2018
186
4
Ik heb het blijkbaar al een hele tijd, maar breekt enkel door bij te weinig weerstand. Gelukkig niet op mijn lul. Vind het wel lullig dat ik niet weet waar ik het vandaan heb

Thirza soaaids

Toogplakker
3 jul 2015
134
12
kater123 zei:
(...) herpes aan mijn lippen (...) aciclovir (...)

Beste kater123,

Herpes bij de lip is geen ramp. Wel vervelend als je er vaak last van hebt, maar geen echt gezondheidsrisico.
Het heet ook wel koortslip en in Nederland draagt meer dan driekwart van de bevolking dit virus bij zich. De meerderheid weet dat niet, want er ontwikkelen geen klachten.
Ik vermoed dat herpes in België ook erg vaak voorkomt op de lip zonder klachten.

Je kunt meestal niet achterhalen waar het vandaan komt en je schiet met die kennis niks op. Ook eventuele partners, vast dan wel los dan wel betaald, hebben niets aan die kennis.
Belangrijk is dat je niet zoent en niet beft (of pijpt) als je een actieve koortslip hebt. Als de koortslip weer weg is, kun je gewoon zoenen en beffen/pijpen.

Doorgaans wordt een koortslip niet via de arts behandeld, maar koop je gewoon een tubetje antikoortslip crème bij de drogist of apotheek. Wanneer de koortslip vaak terug komt of steeds heel heftig is, kan ik me voorstellen dat een arts wel medicatie voorschrijft.

Lees meer over herpes op: Herpes: 10 x de waarheid over deze veelvoorkomende soa.

Vriendelijke groet,
Thirza soaaids

A

Anonymous

Guest
Ik heb het in m'n oog (op hoornvlies) hoe the fuck kan dat dan?😰 Wordt idd behandeld met aciclovir. Pillen en oogzalf en in begin ook prednison druppels en antibiotica 😫 nu gaat het gelukkig beter maar wel beschadigingen aan het hoornvlies overgehouden maar niet blind gelukkig

Wellens

Ervaringsdeskundige
2 mei 2015
321
5
Ik heb af en toe ook wel eens last van een koortslip. En gebruik er altijd Zovirax voor. Als ik er snel bij ben, soms zie je het aankomen dan is het met behandeling van deze creme vrij snel weg en breekt het ook niet echt door. Als je echt een dikke dobbel krijgt met blaasje dan kan het wel even duren eer je er niets meer van ziet.

guy6

Ervaringsdeskundige
27 mrt 2015
363
17
Jackmaggster zei:
Ik heb het in m'n oog (op hoornvlies) hoe the fuck kan dat dan?😰
Heeft de dokter bevestigd dat het wel degelijk om herpes ging ? Het zou kunnen gaan omp gordelroos, veroorzaakt door het Varicella-Zoster virus, dat tot dezelfde familie behoort als Herpes simplex I en II. Ik heb ook ooit eens gordelroos gehad rond mijn oog en dat werd ook behandeld met pillen en zalfje.

Thirza soaaids

Toogplakker
3 jul 2015
134
12
Jackmaggster zei:
(...) in m'n oog (...)

Beste Jackmaggster,

Vervelend voor je dat je blijkbaar erg gevoelig bent voor dit virus.
Wat guy6 zegt over dat het mogelijk ook een andere variant van herpes kan zijn, klopt. Wil je daar zekerheid over dan raad ik je aan om je arts te vragen welke herpes er precies in je oog is vastgesteld en of de diagnose wel is gesteld dmv een uitstrijkje uit het oog. Een bloedonderzoek nav klachten in je oog en dan een herpesdiagnose, geeft geen zekerheid. Dat zegt alleen maar dat je herpes bij je draagt, maar zegt niet waar.

Herpes kan in het oog komen. Meestal gebeurt dat via zelf-besmetting.
Je 'sleept' bijvoorbeeld de herpes die je bij je lip hebt met je vingers naar je oog omdat je eerst aan je mond zit en dan in je oog wrijft. Ook wanneer je nooit een duidelijke koortslip hebt gehad, zou dit kunnen.
Of je hebt geplast, gemasturbeerd, gekriebeld aan je penis en direct daarna in je oog gewreven; ook dat kan een route naar het oog zijn. Je hoeft geen klachten bij je penis te hebben.

En als het wel van een andere persoon is overgedragen, dan kan het zijn dat je bijvoorbeeld met je hele hoofd/gezicht in contact bent geweest met de vagina tijdens uitgebreid en langdurig beffen.

Vrij-veilig advies voor herpes en orale seks:
Bef nooit als je ziet dat er wondjes, blaasjes, sneetjes, kloofjes, zweertjes of wratjes in de schaamstreek zitten.
Of gebruik - ik durf het bijna niet te zeggen - een beflapje ;)

Vriendelijke groet,
Thirza soaaids.

Larsdegroot

Snuffelaar
5 aug 2019
6
0
Zijn ze bezig met een geneesmiddel of is het wel in onderzoek om deze virus uitteschakelen? Bij HIV hebben ze al een middel maar zou erg duur zijn. Vervelend sterkte

king007

Ervaringsdeskundige
3 dec 2015
286
14
Laten we zeggen dat iedereen het herpesvirus heeft.
Alleen breekt het niet bij iedereen uit, maar allemaal zijn we drager.

guy6

Ervaringsdeskundige
27 mrt 2015
363
17
Er bestaat een geneesmiddel dat actief is tegen virussen van de Herpes familie : acyclovir (merknaan zovirax)
https://en.wikipedia.org/wiki/AciclovirDat is overigens wat ik gekregen heb (pillen + zalf) toen ik gordelroos (zona) had aan mijn oog. Acyclovir onderdrukt evenwel alleen de vermenigvuldiging van het virus maar doet niets tegen de "slapende" virussen in de zenuwcellen. Dus, als ge eenmaal geïnfecteerd zijt kan de ziekte altijd terugkeren.

Terug
Naar boven