Covid-19 maatregelen in Duitsland

Voormalig lid 23930

Toogplakker
20 sep 2021
203
60
Hoewel een beetje off-topic voor dit forum heb ik toch een (tijdelijk) onderwerp aangemaakt voor de Covid-19 maatregelen omdat het niet volgen van de maatregelen onherroepelijk leidt tot het niet kunnen uitoefenen van je hobby. Ik concentreer me daarbij op Noordrijn-Westfalen omdat de meesten van ons daar zullen komen.

In Noordrijn-Westfalen geldt sinds 22 november 2021 de 2G maatregel. Soms zelfs 2G+ en dat betekent nogal wat voor als je een dame in Duitsland gaat bezoeken. Ik vat het even kort samen:

1. Je moet een EU QR code of het gele vaccinatie boekje bij je hebben. Zonder dat kom je er op veel plaatsen (waaronder sexclubs) in Duitsland niet meer in. De Duitsers houden zich, in tegenstelling tot Nederland, wel strikt aan de regels en controleren dat ook ("Zu Ihrer und unserer Sicherheit"). De Nederlandse QR code werkt niet in Duitsland. Je moet daarom de EU QR code hebben. Die kun je in de CoronaCheck-app activeren (daar heet dit "internationaal").

2. Daarbij moet je ook je Europese ID kaart bij je hebben of je paspoort (maar dat heb je natuurlijk al, aangezien je naar Duitsland bent gereisd).

3. 2G betekent dat je gevaccineerd of genezen moet zijn van Covid-19 en dat moet blijken uit een "digitalen Impfnachweis" (de EU QR code). Met het gele boekje kun je eveneens bewijzen dat je gevaccineerd bent.

4. Bij de 2G+ (2G-plus) regel moet je, behalve dat je gevaccineerd of genezen bent, óók getest zijn: max. 24 uur geleden voor een sneltest en 48 uur voor een PCR test. Volgens mij kun je als Nederlander jezelf in Duitsland laten sneltesten. Soms kost dat wat geld.

5. De EU QR code laat allerlei persoonlijke details zien op het scherm van de persoon die jou scant zoals je volledige naam + geboortedatum. Daar moet je je van bewust zijn. Men kan daar in theorie een schermafdruk van maken ("voor de administratie"). Ik geef daarom de voorkeur om het gele vaccinatieboekje te laten zien. Dat is in Duitsland officieel geldig.

6. Neem sowieso altijd je QR code of Gele Boekje mee. Niet iedere club of Privathaus heeft voldoende taalkennis en digitale vaardigheden om te weten hoe ze daarmee om moeten gaan. Mocht er onverhoopt een controle van de overheid komen dan bescherm je in ieder geval de dame/club/Privathaus voor torenhoge boetes omdat je zelf kunt aantonen dat je gevaccineerd of genezen bent, ook al hebben de dames jou bij binnenkomst niet gecontroleerd.

7. Houd er rekening mee dat er dagelijks dingen kunnen veranderen. Een goede (officiële) bron is het Duitse ministerie voor volksgezondheid: Informationen zum Coronavirus

Voormalig lid 23930

Toogplakker
20 sep 2021
203
60
Ik ben e.e.a voor jullie nagegaan in Duitsland (waarneming uit de eerste hand).

1. In Nordrhein-Westfalen wordt behoorlijk gehandhaafd op 2G. Voor de winkelingang van de grotere winkels staan de medewerkers op willekeurige momenten te controleren op 2G en paspoort/rijbewijs. De meeste niet-essentiële winkels hebben inmiddels een 2G bordje voor de zaak hangen.

2. Ik ben ter controle een willekeurige massagesalon in Bonn binnengegaan. (Geen nzc dus de moeite van het vermelden niet waard).
Hoewel de Aziatische dame nauwelijks Duits sprak wist ze de bedoeling uitstekend duidelijk te maken. Ze maakte met haar hand een prikbeweging naar haar arm en stak twee vingers omhoog. 2 prikken dus. Na het tonen van het gele boekje waar twee keer Moderna in stond mocht ik naar binnen.

jeroom

Toogplakker
26 mrt 2015
208
65
Op dit ogenblijk is het zo : 2G+ voor prostitutie. Dat wil zeggen je bent gevaccineerd of genezen en je moet tevens een recente (24u max) negatieve test kunnen voorleggen.

Als er gesproken wordt over het sluiten van clubs geldt dit niet voor de prostitutiezaken.

rickske123

Toogplakker
19 jun 2019
231
297
jeroom zei:
Op dit ogenblijk is het zo : 2G+ voor prostitutie. Dat wil zeggen je bent gevaccineerd of genezen en je moet tevens een recente (24u max) negatieve test kunnen voorleggen.

Als er gesproken wordt over het sluiten van clubs geldt dit niet voor de prostitutiezaken.

De test mag ook maximum 48 uur oud zijn als het een PCR test is , voor een snelle antigeen test is de deadline max 24 uur .

JoeyCoco

Toogplakker
18 sep 2019
34
10
Voor degene die naar Vulkanstrasse willen gaan, er is op de parkeerplaats achter Eros26 een testlokatie.
Gaat best snel allemaal, alleen de vrouwen krijgen allemaal voorrang :lol:
Als nederlander moest ik 20 euro betalen. Had ik er best voor over.

eagelke

Toogplakker
29 jan 2019
99
27
Je kan (ook als auslander) een gratis test boeken via de Chayns app, te vinden in de play store of app store. Accountje aanmaken, test boeken, testen en 10 minuten later krijg je een certificaat in je app die 24 uur geldig is.

Er zijn vanuit BE / NL een aantal gemakkelijk te bereiken testlocaties die niet eens zoveel omweg vragen:
- Goch
- op een steenworp van Brüggen liggen er 2
- ...

Via de app kan je een kaart bekijken met alle testlocaties.
Behalve de Chayns app zijn er tal van sneltestmogelijkheden in de steden, gewoon de website van de stad in kwestie bezoeken voor meer informatie.

Wellens

Ervaringsdeskundige
2 mei 2015
321
5
Klote dat je als dubbel gevaccineerde ook een extra test moet laten doen. Ik vind het nu toch wat te omslachtig, een gratis test klink wel goed maar ik spreek niet zo goed Duits en dan zie ik er toch wat tegen op om naar zo'n testcentrum te gaan. Ik bezoek vooral saunaclubs en om me dan telkens nog te gaan laten testen op voorhand daar pas ik voor.

toontje

Toogplakker
27 okt 2016
122
68
guy6 zei:
Aanvaarden ze een test gedaan in België of Nederland ?
Ik heb in Venlo bij www.spoedtestcorona.nl voor 30 euro een test laten doen. Na een kwartiertje krijg je een email met een code. In de corona check app kun je die code toevoegen en na nog een sms met code heb je een extra qr code voor die test. Met de vaccinatie qr en de test qr kreeg ik toegang. De corona checkapp is internationaal geldig, zelfs Duitsers accepteren hem.

Ik weet niet of dezelfde procedure ook werkt met testen voor toegang, dan is de test gratis.

Wellens

Ervaringsdeskundige
2 mei 2015
321
5
Aangezien het bloed kruipt waar het niet kan gaan ben ik toch maar weer eens naar Duitsland afgezakt. Via die hier vermelde app chayns een gratis test laten doen in Krefeld. Het was zondag in de vroege avond er waren dan niet meer zo gek veel mogelijkheden maar locatie was goed voor mij.

Ging allemaal vrij vlot. Moest niet wachten. Even de test afgenomen en er werd gezegd dat ik kon vertrekken en uitslag binnen 20 minuten via mail zou krijgen.

Na 30 minuten kreeg ik de uitslag per mail en er kwam ook melding in de app van chayns.

Voormalig lid 23930

Toogplakker
20 sep 2021
203
60
Ter informatie:
Er zijn meer dan voldoende testgelegenheden in Duitsland. Zelfs in de kleinste dorpjes. Ze zijn meestal verbonden aan een apotheek en je vindt ze vaak in of in de buurt van een apotheek of bij een winkelcentrum.

Openingstijden zijn - zeker bij de kleinere testcentra - niet al te ruim. Grootste kans maak je rondom het middaguur.

Voor degene die wat meer privacy wil kun je ook een papieren bewijs mee krijgen dat je na afloop kunt vernietigen.

rickske123

Toogplakker
19 jun 2019
231
297
Dit is inderdaad waar vanaf morgen kan je in de clubs terecht met je booster prik als die minder dan 3 maanden geleden gezet is geweest , ofwel dien je een infectie van corona te hebben gehad met bewijs van een PCR test , dus als je aan 1 van deze 2 voorwaarden voldoet hoef je geen antigeen snel test te laten afnemen.

Edit moderatorteam: quote verwijderd.

Wellens

Ervaringsdeskundige
2 mei 2015
321
5
Is dubbel gevacineerd opnieuw voldoende in Duitsland? Dit weekend wil ik na 2 weken niet meer geweest te zijn nog eens Duitsland trekken.

Heb ondertussen ook boosterprik gehad maar dit weekend is dat nog geen twee weken geleden.

Zou leuk zijn als sneltest niet meer nodig is

Terug
Naar boven