Chlamydia besmetting bij partner

Status
Niet open voor verdere reacties.

Langejaap

Ervaringsdeskundige
2 sep 2019
287
58
Hey, heb hier een vraagje.
Normaal laat ik mij zo een 4 a 5 keer per jaar testen op SOA's.
Laatst had mijn vriendin een branderig gevoel tijdens het plassen.
Zij een afspraak gemaakt bij de dokter, en ik voelde de bui al hangen, dus zonder haar medeweten om, direct een SOA test laten uitvoeren.Ik moet eerlijk zeggen dat ik nergens klachten van had.
Bleek dat haar uitslag positief testte op Chlamydia. Bij mij geen enkele SOA te vinden.
Zij verweet mij dat ik haar besmet had, terwijl ik zo goed als zeker weet dat zij niet vreemd zou gaan...tja
Ik heb hier en daar eens gelezen dat ik een drager zou kunnen zijn, en dat ik daardoor anderen kan besmetten, maar dat de uitslag bij mij altijd negatief is...klop dat ?
Kan iemand mij hier meer duidelijk over geven ?

A

Anonymous

Guest
Zeker bij chlamydia kan de ene de ander nooit met 100% zekerheid beschuldigen. Heb het ook een keer gehad waarbij ik seks had met een super lekker wijf en ik heb na haar lange tijd geen seks gehad en ik was de laatste waar ze seks mee had en na een paar weken bleek dat ze chlamydia had opgelopen. Ik ook testen natuurlijk en had helemaal niks. Dat kon betekenen dat ik de besmetting "gemist" heb of er tegen bestand was of dat ze het van een eerdere bedpartner opgelopen had en ze tijdens de seks met mij nog geen verschijnselen had. Ook had een vriendin van mij een eenmalige date, daarna geen seks meer gehad en pas na een jaar kreeg ze klachten en ze bleek Chlamydia te hebben. Het is dan ook nog een virus die je snel via bijv. de handen kunt oplopen: je loopt een openbaar toilet binnen, degene voor jou heeft chlamydia, raakt in het toilet van alles aan, wast zijn of haar handen ook niet, jij komt meteen daarna binnen, raakt ook van alles aan, houdt je pik vast bij het plassen etc. etc. en je bent zo besmet. Bij chlamydia moeten partners daarom niet teveel zeuren want dat weet je nooit 100%!

Biggie

Toogplakker
13 mrt 2017
68
6
Wat Bare lovertje zegt is pertinent onwaar. Je kunt GEEN chlamydia overdragen via een 'vieze' WC bril. Enkel via geslachtsgemeenschap (ook oraal)

Wat er hier precies gebeurt is is moeilijk te zeggen, wellicht heeft je vriendin ook een avontuurtje buiten de deur beleeft, maar waarom jij vervolgens daarna niet besmet bent, durf ik je niet te zeggen (neem aan dat je in die tijd nog wel seks met der gehad heb)

Cerato

Legende
16 jun 2015
3.476
2.159
Bovendien is chlamydia geen virus maar wordt het veroorzaakt door een bacterie, een groot verschil!
Via wc bril, deurknop e.d. kun je het idd nooit oplopen, dan had iedereen het inmiddels ook wel.

A

Anonymous

Guest
Biggie zei:
Wat Bare lovertje zegt is pertinent onwaar. Je kunt GEEN chlamydia overdragen via een 'vieze' WC bril. Enkel via geslachtsgemeenschap (ook oraal)

Wat er hier precies gebeurt is is moeilijk te zeggen, wellicht heeft je vriendin ook een avontuurtje buiten de deur beleeft, maar waarom jij vervolgens daarna niet besmet bent, durf ik je niet te zeggen (neem aan dat je in die tijd nog wel seks met der gehad heb)

Dat kan zeker wel en gelukkig ben jij geen arts en je maatjes ook niet anders hadden jullie niet op deze site gezeten. Je kunt chlamydia overal oplopen en procentueel gezien lopen er op een bevolking slechts weinigen rond met chlamydia en dat is de enige rede waarom jij het nog nooit hebt opgelopen middels een bezoek aan het toilet. Einde discussie!

amazing

Ervaringsdeskundige
26 jul 2015
274
12
chlamydia kan enkel overgedragen worden door contact met slijmvliezen, op een WC heb je vrijwel nooit contact met je slijmvliezen maar enkel met huid. Dat Bare Lovertje roept "Einde discussie" is ook nogal een uitspraak, alsof de luidste roeper gelijk heeft...

( Mijn maatje is huisarts, nog beter mijn huisarts en ik sta onder behandeling bij hem voor oa PrEP)

Cumgiver

Legende
6 mei 2019
1.451
1.066
Beste leden dit is een goede topic met onduidelijkheden en dat kan misverstanden veroorzaken. Ik kan het redelijk vinden met de reacties over deze sniper. Toch zie ik graag een reactie van Thirzasoaids in deze topic terug

Langejaap

Ervaringsdeskundige
2 sep 2019
287
58
Thanks cumgiver, ik heb me op verschillende sites rot gezocht, en geen enkel antwoord kunnen vinden. Wat de dokter wel vertelde aan mijn partner, is dat het uiteraard een SOA is, betreffende een vorm van een parasiet. Nu laat ik mij regelmatig testen op SOA ( bloed en urine onderzoek), en nog nooit iets opgelopen of iets vreemd gevonden.
Na haar uitslag preventief ook medicatie moeten nemen (2 pilletjes).

Biggie

Toogplakker
13 mrt 2017
68
6
Bare Lovertje zei:
Biggie zei:

Dat kan zeker wel en gelukkig ben jij geen arts en je maatjes ook niet anders hadden jullie niet op deze site gezeten. Je kunt chlamydia overal oplopen en procentueel gezien lopen er op een bevolking slechts weinigen rond met chlamydia en dat is de enige rede waarom jij het nog nooit hebt opgelopen middels een bezoek aan het toilet. Einde discussie!

Jezus, dit is toch wel een stukje algemene ontwikkeling hoor. Heeft niks met arts zijn te maken.

4. Je kan Chlamydia oplopen door een vieze wc-bril.
FABEL. Chlamydia kan je alleen doorgeven via slijmvliezen. Dit kan via de vagina, penis, anus en keel. Als je op een wc bril zit, raakt dit alleen je huid, er is geen sprake van slijmvliezen. Daarnaast overleeft een soa maar heel kort buiten het lichaam. Je kunt dus geen soa oplopen door een wc-bril.

Bron: Dit moet je weten over Chlamydia - Spuiten en Slikken - BNNVARA

Mocht je deze bron niet vertrouwen, kun je het ook zelf Googlen.

A

Anonymous

Guest
Nee hoor, ik heb het weer nagevraagd en het antwoord luidde: ELKE BACTERIE EN/OF VIRUS (OOK AL IS DE KANS HEEL ERG KLEIN, MAAR TOCH) KAN DOORGEGEVEN WORDEN VIA HANDEN EN/OF ANDERE LICHAAMSDELEN. Vandaar dat je bijv. bij Covid-19 je handen helemaal stuk moet wassen, maar goed... het is duidelijk dat heel veel mensen toch de ballen verstand hebben van het MOGELIJK kunnen overbrengen van bacteriën/virussen van de 1 op de ander en daarom toch besmet kunnen worden en NOGMAALS..... de kans is heel heel heel erg klein, maaaaaaar...... nooit uitgesloten! Waarom sluit men dit niet uit was de volgende vraag? Het antwoord luidde: JUIST OMDAT WE SOMS NIET WETEN HOE EEN BESMETTING HEEFT PLAATSGEVONDEN OMDAT WE ONS AAN ALLE REGELS HEBBEN GEHOUDEN! Eigenlijk vrij logisch en is het geen hogere wiskunde mjah.... sommigen zullen blijven volhouden en weer met tegenargumenten komen en zo kunnen we tot het jaar 3000 blijven discussiëren, nou prima, succes ermee, maar ik doe niet meer mee!

Cerato

Legende
16 jun 2015
3.476
2.159
Beste bare lovertje: er zijn zeker bacteriën en virussen die je over kan brengen met handen of andere transmissie routes.
Maar echt, chlamydia die door een bacterie wordt veroorzaakt voelt zich thuis in warme vochtige omgeving zoals vagina, plasbuis, anus en mond/keel holte.
Dus handen wassen is hierbij niet werkzaam ter voorkoming of bestrijding.
Dat kan zeker wel gelden voor andere bacteriën en virussen waaronder covid-19, die heeft een hekel aan water en zeep.
En ik kan er echt iets over zeggen: werk in een groot ziekenhuis op onderzoek/wetenschap afdeling en laten wij nu juist met bacteriën en virussen bezig zijn!
Maar wie in complot theorieën gelooft denkt ook dat de ic`s bij ons leeg staan en dat artsen betaald worden om diagnose covis-19 te stellen.
Dus ook aan mijn verhaal kan men dan gaan twijfelen, prima hoor, je krijgt niet iedereen op één lijn.
Maar als je in een lab ziet hoe het één en ander werkt dan begrijp je het wellicht ook beter dan iemand die dat nooit ziet.

befaap

Ervaringsdeskundige
22 apr 2015
487
157
Tja, statistiek en fundamentele beginselen van onderzoek blijven lastige onderwerpen. 100% stellige uitspraken zijn dan ook vooral op Facebook en borreltafels te vinden... Bare lovertjes, je zit er naast. Amazing heeft het keurig verwoord. Wetenschappers zijn gewend genuanceerd te zijn, dat is hun werk. Er is voldoende goed onderzoek uitgevoerd naar overdracht van veel bacteriestammen en virusstammen. Als je de resultaten in twijfel trekt moet je het aantonen, Popper heeft daar zinnige dingen over gezegd. Oh ja, en 5g voor telefoons is iets anders dan een 5g netwerk in huis. Ook zo'n onderwerp😉

Thirza soaaids

Toogplakker
3 jul 2015
134
12
Beste allen en met name Bare Lovertje,

Wat Bare Lovertje zegt is volkomen nonsens.
Klok en klepel en misschien redeneren zodat het beter in je straatje past?

Seksueel overdraagbaar
Chlamydia is een bacterie.
Je kunt deze infectie hebben zonder één enkele klacht, mannen en vrouwen.
De enige manier waarop je de chlamydia trachomatis bacterie op kunt lopen (er zijn ook andere varianten maar dat zijn geen soa's) is via seks.
Een andere manier bestaat niet!
WC-brillen, deurknoppen, glaswerk, etenswaren, handdoeken, kleding, noem alle smoezen maar op die ik in de afgelopen 27 jaar heb gehoord: het kan niet.

Seks
Alle seksuele handelingen kunnen een risico zijn als je seks hebt met iemand die op dat moment de chlamydia bacterie in het slijmvlies van de geslachtsdelen heeft zitten. Dus vagina, plasbuis, anus.
Neuken met en zonder condoom, elkaar vingeren en aftrekken, droogneuken (geslachtsdelen tegen elkaar aanwrijven zonder penetratie) kan een besmetting opleveren.
Keel
De bacterie kan ook in de keel zitten. Dat is over het algemeen niet zo'n groot probleem. Via de keel is het namelijk lastig over te dragen.
Alleen wanneer er sprake is van een tijdje goed diep keelpijpen, is er voldoende direct contact tussen het slijmvlies van de eikel/uiteinde plasbuis en het keelslijmvlies. Dan zou de bacterie 'over kunnen springen'.
Bij een gewoon potje pijpen, niets specifieks, zal je niet snel chlamydia oplopen (kans is niet nul). Eerder gonorroe, maar ook dan moet er wel diep gekeelpijpt worden.
Een vrouw beffen is geen risico. Anatomisch niet mogelijk om direct contact te hebben met haar vaginaal slijmvlies, want je keelslijmvlies zit te ver. Chlamydia nestelt niet tot zeer zelden in de mond.

Infectie klaren
Wij mensen zijn allen gezegend met een immuunsysteem; onze afweer.
Die afweer doodt ongelooflijk veel micro-organismen die we bij de miljarden in ons lichaam krijgen op dagelijkse basis.
En, ook kan onze afweer de chlamydia bacterie doden, opruimen. Dat noemen we het 'klaren van de infectie'. Anders gezegd: chlamydia is een 'self-limiting disease'.
In meerdere studies is aangetoond dat in een jaar tijd bij ongeveer 50% van de vrouwen met een asymptomatische chlamydia - dus ze heeft helemaal geen klachten - de infectie zonder antibioticabehandeling spontaan 'klaarde'.
Het zal zelden voorkomen dat iemand langer dan een jaar deze bacterie bij zich draagt/in het slijmvlies van het geslachtsdeel heeft zitten. Mannen klaren trouwens sneller dan vrouwen.
En in de keel wordt de bacterie bijna altijd heel erg snel geklaard.

Klachten krijgen
Als je seks hebt gehad met iemand die op dat moment chlamydia heeft, de bacterie zit in het slijmvlies van de geslachtsdelen, dan kunnen er drie dingen gebeuren.

1) Je hebt mazzel en loopt het niet op
Dat kan, want het is niet zo dat je altijd per se een soa oploopt als je seks hebt met iemand die een soa heeft.
Mannen lopen trouwens minder risico dan vrouwen tijdens vaginale seks.

2) Je loopt het wel op maar je krijgt geen klachten
De bacterie zit in je plasbuis, anus of vagina, maar je merkt er niets van. Het blijft er een tijdje zitten, je kunt het ook overdragen als je weer met de volgende seks hebt. Ook die hoeft er niets van te merken.
Je krijgt dan helemaal nooit klachten, oftewel het is niet zo dat je pas een jaar na de besmetting opeens wel klachten krijgt. Dat kan niet, want

3) Als je wél klachten krijgt, zal dat altijd binnen een week of 4 (ruim genomen) zijn
Oftewel, wanneer iemand in een langdurige relatie opeens klachten krijgt en het blijkt chlamydia te zijn, dan heeft die persoon dat recent opgelopen. Als de gedachte is dat de relatie monogaam is, dan valt er dus wel wat uit te leggen.

Vergeet ik nog iets?
Als er vragen zijn: Shoot!

Fijne avond!

Vriendelijke groet,
Thirza soaaids

A

Anonymous

Guest
Ja dat heb ik zeker! Dit is een studie van 30 jaar geleden dus aub nog even opnieuw de nieuwste studies op dit gebied bestuderen, want het verhaal hierboven kennen we al 30 jaar en over bacteriën en virussen leren we nog steeds iedere dag bij, we zijn nog laaaaaaaaang niet uitgeleerd. Studeer ze!

Cerato

Legende
16 jun 2015
3.476
2.159
Tja, zinloos om hier nog verder over door te gaan.
Als je je eigen waarheid wilt, dan vooral doen.
Doe het staande, dan wordt je niet zwanger....ook zo`n mooie, helaas ook niet waar.

Chef

Toogplakker
10 okt 2015
132
10
Vervelend dat je in die situatie zit. Meebehandelen kan geen kwaad lijkt me, de bacterie beperkt zich niet alleen tot je plasbuis en kan ook verder het lichaam in. Een urine test is betrouwbaar maar natuurlijk nooit 100% garantie.

A

Anonymous

Guest
Bare Lovertje zei:
Ja dat heb ik zeker! Dit is een studie van 30 jaar geleden dus aub nog even opnieuw de nieuwste studies op dit gebied bestuderen, want het verhaal hierboven kennen we al 30 jaar en over bacteriën en virussen leren we nog steeds iedere dag bij, we zijn nog laaaaaaaaang niet uitgeleerd. Studeer ze!

Je bron? En nu niet 1 of ander vaag youtroep filmpje he? ff studie erbij of stoppen met je wappie gedrag hier.

Paultje59

Ervaringsdeskundige
13 aug 2016
678
146
Volgens mij is Thirza de deskundige hier dus ik begrijp niet waarom jullie blijven discussiëren.

Voormalig lid 181

Ervaringsdeskundige
4 apr 2015
270
81
Pff wat een discussie zeg :lol: :D

Gezien de topicstarter niet besmet is, en zijn partner wel... zou ik als ik de topicstarter was dit in ieder geval tot op het bot uitmelken over hoe zij het echt buiten de deur heeft opgelopen toch? :lol: Je hebt immers bewijs dat jij clean bent...

Ze zal zich voorlopig niet bezig houden met jou activiteiten buiten de deur..

Maar goed dit is ook alleen maar handig in bepaalde relaties waarbij dit een verboden/niet geaccepteerde hobby is :)

Over & sluiten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Naar boven